Är mitt batteri trasigt?

d-b
29 mars 2023 · 504 Inlägg

Köpte ett nytt AGM-batteri förra våren som jag undrar om det är "friskt"?

Sitter i en bil som stått oanvänd i ett halvår så det var ganska tomt när jag tog fram bilen (centrallås och belysning fungerade, däremot inte startmotorn), så jag tog därför in det för att ladda. När jag började ladda var spänningen 10,5 V. Efter ungefär tre timmar tändes första "pluppen" på laddaren, som indikerar 25 % (eller möjligen att batteriet uppnått 13 % - 13 avrundas till 25 om man mäter i "25-tal"), men nu, efter ungefär 14 timmar, är det fortfarande bara en "plupp" som är tänd, däremot är spänningen 12,9 V (för en timme sedan var spänningen 12,6 V så även om "plupparna" står still så rör spänningen på sig).

Enligt https://www.autoexperten.se/fraga-exper … ilbatteri/ så verkar 12,9 V vara gränsfall för om batterier är ok eller inte.

Hur länge kan man förväntas behöva ladda batteriet? 14 h x 5 A = 70 Ah. Det borde väl vara ganska fullt vid det här laget? Och inte bara visa en "plupp"?

Laddaren har ett AGM-program och laddar med 5 A. Batteriet är Varta Professional DP AGM LA70 på 70 Ah. Batteriet fick stå inne i 12 h innan jag började ladda så det var rumstempererat.

Senast redigerat av d-b (30 mars 2023)

d-b
29 mars 2023 · 504 Inlägg

Kan tillägga att laddaren har någon form av regeneringsprogram/desulfateringsfunktion - är detta tidskrävande?

Laddaren är specad för 12 V-batterier mellan 14 och 120 Ah så mitt batteri ligger ganska mycket i mitten.

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2023 · 10 206 Inlägg

Antar att du menar AGM-batteri?

Det låter inte riktigt som att allt står rätt till. Har du möjlighet så åk till en verkstad och få batteriet testat med en riktig batteriprovare. Då får du svart på vitt hur batteriet mår.

Har batteriet stått länge med bara 10,5 V så kan det mycket väl att tagit skada av det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
30 mars 2023 · 504 Inlägg

Brådhis skrev:
Antar att du menar AGM-batteri?

Det låter inte riktigt som att allt står rätt till. Har du möjlighet så åk till en verkstad och få batteriet testat med en riktig batteriprovare. Då får du svart på vitt hur batteriet mår.

Har batteriet stått länge med bara 10,5 V så kan det mycket väl att tagit skada av det.

Tack för påpekandet om felstavningen!

Efter 19 h laddning var det fortfarande bara två av fyra "pluppar", och spänningen var 13,7 V. Sedan sov jag och vet inte exakt hur det utvecklade sig men på fyra timmar (23 h sedan jag började ladda) gick det från två "pluppar" till fulladdat. Som fulladdat är spänningen 12,8 V.

d-b
30 mars 2023 · 504 Inlägg

Brådhis skrev:
Antar att du menar AGM-batteri?

Det låter inte riktigt som att allt står rätt till.

Vad är det som får dig att luta åt den slutsatsen?

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2023 · 10 206 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Antar att du menar AGM-batteri?

Det låter inte riktigt som att allt står rätt till.

Vad är det som får dig att luta åt den slutsatsen?

Om batteriet aldrig blir fulladdat (enligt laddaren) så är som regel någonting inte som det ska med det.

Ser nu att du skrivit att det blivit fulladdat ändå och då är det nog i sin ordning. Du får testa att köra med det (och kanske testa det hos en verkstad) så märker du om det tagit skada av att stå urladdat helt enkelt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
30 mars 2023 · 7 189 Inlägg

d-b skrev:
Laddaren har ett AGM-program och laddar med 5 A.

Vad mens med ett AGM-program?

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2023 · 10 206 Inlägg

torsen skrev:

d-b skrev:
Laddaren har ett AGM-program och laddar med 5 A.

Vad mens med ett AGM-program?

Ett speciellt läge på laddaren för AGM-batterier.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 mars 2023 · 13 983 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

d-b skrev:
Laddaren har ett AGM-program och laddar med 5 A.

Vad mens med ett AGM-program?

Ett speciellt läge på laddaren för AGM-batterier.

Jag provade en gång att ladda ett AGM-batteri med en CTEK-laddare utan AGM-funktion och det gick inte. Köpte en CTEK-laddare med AGM-funktion och vips så gick det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang