1974
Sök

Bonkar ifrån höger bakdäck

10 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
Audi a4 b8 quattro sedan

Tjenare har sedan ett litet tag sedan börjat höra GROVA bonkningar när jag kör i hålor ifrån höger bakdäck och vet inte riktigt vad det kan vara. Har installerat coils på bilen för drygt 6 månader sedan. Sedan jag installerat coilsen har dom alltid låtit lite när de guppar eller så, typ ett *Doonk Doonk Donk* ljud men har mest tänkt bort det och tänkt att det ska låta så men kanske är så att något är fel monterat?

Vad tror ni?

Edit: Glömde säga att dom GROVA bonkningarna började för drygt 2 veckor sedan, inte när jag satte på coilsen.
Bonkingarna började efter jag satte mig i snön med bilen och fick dra ur mig med bogserlina.
Senast redigerat av Jakob9910 (4 april 2023)

2 852 Inlägg
4 april 2023
Stötdämpare eller nån gummibussning.

10 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
uhlin skrev:

Stötdämpare sitter ju på nya och om någon gummibussning är sönder så bonkar det väll inte när jag kör i hålor? och då ska väll även ratten leva lite av sitt egna liv eller har jag fel?

* Voff voff *
10 981 Inlägg
4 april 2023
Jakob9910 skrev:
Bonkingarna började efter jag satte mig i snön med bilen och fick dra ur mig med bogserlina.

Vad fäste ni linan i...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jakob9910 skrev:

Vad fäste ni linan i...?

dragkroken

* Voff voff *
10 981 Inlägg
4 april 2023
Jakob9910 skrev:
Brådhis skrev:
Jakob9910 skrev:

Vad fäste ni linan i...?

dragkroken

Okej, kan du åstadkomma samma "bonkningar" om du gungar bilen när den står still?

Kan du åstadkomma dom om du tar tag i avgasröret och skakar det?

Min gissning(!) är att du böjt till nå´t när du var i snödrivan, och det enda du kan böja till så pass mycket utan att det påverkar styrningen/körkänslan, är avgassystemet...

10 Inlägg
4 april 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jakob9910 skrev:
Brådhis skrev:

Vad fäste ni linan i...?

dragkroken

Okej, kan du åstadkomma samma "bonkningar" om du gungar bilen när den står still?

Min gissning(!) är att du böjt till nå´t när du var i snödrivan, och det enda du kan böja till så pass mycket utan att det påverkar styrningen/körkänslan, är avgassystemet...

Jag förstår vad du menar men det måste komma ifrån bakdäcket / fjädern / fjäderbenet. Jag hör klart och tydligt att det kommer någonstans därifrån eller i det området iallafall. Men ska undersöka det du säger.

* Voff voff *
10 981 Inlägg
4 april 2023
Jakob9910 skrev:
Brådhis skrev:
Jakob9910 skrev:

dragkroken

Jag förstår vad du menar men det måste komma ifrån bakdäcket / fjädern / fjäderbenet. Jag hör klart och tydligt att det kommer någonstans därifrån eller i det området iallafall. Men ska undersöka det du säger.

Avgasröret passerar ju bakaxeln... Har varit med om detta både på en Peugeot 605 och en Volvo 850. smile

2 852 Inlägg
5 april 2023
Jakob9910 skrev:
uhlin skrev:

Stötdämpare sitter ju på nya och om någon gummibussning är sönder så bonkar det väll inte när jag kör i hålor? och då ska väll även ratten leva lite av sitt egna liv eller har jag fel?

Glapp bussning kan mycket väl låta och smälla om du kör i nån håla. Och du har väl inte styrningen bak eller?

6 229 Inlägg
5 april 2023
Dra åt skruven till coilsen mycket hårdare än du tror behövs. Bilens tyngd gör att det kan röra på sig annars och glappet mellan skruven och hålet på några tiondels mm räcker för att man skall få klonkande.

Sök