1980
Sök

WV transporter startar och dör

4 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Hej!
Har en transporter 1.9 tdi 2007 med 27' på mätaren. Den har haft en tendens att tömma batteriet när den står några veckor så nu fick vi ladda.
Nu blinkar lampan för glödspiralen när tändningen är på. Det står "safe" i den ena digitala displayen, har inget minne av att sett det förr, men kollar kanske inte den när allt går.
Vid startförsök så startar den men dör efter en sekund.
Tidigare har den ena nyckeln ibland gjort likadant, nu är det båda. Är det startspärren som spökar? Eller är jag inne på fel spår? Kan det vara något annat?
Varenda säkring kollad. Vad gör man?

3 676 Inlägg
8 april 2023
Tappat (även denna) nyckeln i marken?
Startspärren är ett glaschipp ingjutet i plasten i nyckeln.  Dom pajar om man har lite otur.
"Vanlig" nyckel kostar några tusen, medan fällbara fjärrnycklar eller för keyless kan kosta uppåt 10kkr st.
Alla innehållande glaschip.

Bilnycklar kastar många åt varandra på sätt man inte kastar en ens hälften så dyr mobiltelefon..... =!!!!!

Eftersom ena nyckeln krånglat och varningen "safe" lyser antyder der att ingen godkänd nyckel noterats.

Vad säger boken om varningen "safe"?
VAG brukar ha alla av rimlig ålder att ladda ner som PDF på sin hemsida om den inte finns nu.
Senast redigerat av Mossan1 (8 april 2023)

4 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
Har inte inte hittat något om SAFE I boken. Jag är på om det är startspärren, men det verkar så...
Vad skulle det annars kunna vara?

3 676 Inlägg
8 april 2023
DingeLinge skrev:
h inte inte hittat något om SAFE I boken. Jag är på om det är startspärren, men det verkar så...
Vad skulle det annars kunna vara?

Med tanke på att ena nyckeln spökade tidigare, samt, denna varning så är det ett lite för bra sammanträffande för att vara helt fel.  Behöver ju inte vara nyckeln, dock, utan kan vara avkännaren i bilen, mm.
Men att ENA nyckeln krånglat....

Det är inga FLER bilnycklar med chip på samma knippa som kan konfundera systemet?

Andra fel kan naturligtvis inte uteslutas.  Så innan det ev kutas och införskaffas svindyr nyckel på chansning, tycker jag att felkoder, mm, ska kontrolleras först. Det finns felkod för ej godkänd nyckel, men det kan hända att enklaste scanners som bara läser motorstyrdonet inte duger för detta.  Kan behöva läsas andra styrdon.

4 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
Inga fler nycklar på samma knippa.

Vi har en enkel odb, men den ger inget. Finns väl verkstad med bättre grejer, dilemmat är att bilen står där den står 3 mil från vekstad

4 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
Bilen indikerar motorstörning (blinkande glödnings-lampa) det kan inte vara ett drivmedelsfel? Typ blockerad bränslepump, stopp i ledning e.d? Den har stått rätt still i vinter.

Sök