13 april 2023
Trådstartare
Hej!
Har en Mazda 2,3 L Sport från 2006 med automatlåda. Den har rullat omkring 14600 mil. Vi köpte bilen av en bilhandlare för ca 2 år sedan, vi körde den i ca 1 månad innan felen började. Körde bilen på landsväg när den började gå ryckigt och ojämnt, varvtalet gick upp och ner och tillslut stannade bilen. Efter några försök hoppade den i gång igen och funkade någon dag innan den började igen.
Vi tog den till en verkstad där spjällhus, luftmassemätare och bensinpump byttes. Bilen fungerade i 10 minuter innan vi blev stillastående igen.
Körde den till Mazda som kopplade upp sig men kunde inte hitta några felkoder.
Körde en timma och efter det startade inte bilen igen. Jag tröttna och bilen har stått stilla 1 år. Gav mig på den nu igen, den vägrade att starta i Parkeringsläge, men hittade att neutrallägeskontakten (?) kunde kärva, så vi drog på med WD-40 och vips så startade den med starthjälp. Bytte batteriet då det förra var helt slut, bytte även till nya tändstift och monterade ett luftfilter då det förra konstigt nog inte ens existerade.
Bilen startar fint ett par gånger men så fort jag lägger i back eller Drive så stänger den av sig. Sen börjar den och bråka igen och går ojämnt på tomgången tills den stänger av sig själv igen.
Är det någon som har några idéer?