1688
Sök

Laga borrhål I kaross

4 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
Någon som har tips på hur man lagar borrhål som gått igenom karossen, 3 mm hål, på utsidan av min skåpbil.

Forummoderator
26 471 Inlägg
23 april 2023
Beror väl på hur seriöst du vill ha det gjort?
Och vilken budget du har.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 676 Inlägg
23 april 2023
Beror ju också på VAR det är.
Om man kommer åt baksidan, mm.

Svetsa-slipa-måla eller sätta glasfibernät på baksidan och spackla-måla.
Svetsar man igen hål brukar man ha typ koppar eller alu-klump bakom som mothåll. Inget för klåpare med billig MIG svets om det är på en stor plåtyta efter sidan....

Går ju att sätta skruv eller popnit i eller nån dekal också...
Hur seriös bil är det?
Oändliga möjligheter när man inte vet mer än "3mm hål i karossen".

Är det något som byggs till camper och man råkat borra ut inifrån bör det nog lagas seriösare än en dekal....
Senast redigerat av Mossan1 (23 april 2023)

7 672 Inlägg
23 april 2023
En duktig bilplåtslagare löder igen hålen.
Kylkräm runt om lödningen hindrar lacken att brännas(till stor del).

Köpte en begagnad framskärm, av stålplåt, som hade 2 st  3 - 4 mm hål efter skärmmonterad yttre backspegel.
Bilplåtslagaren skrapade ur med vass kniv och tennlödde igen hålen.
Tog högst 5 min för båda hålen.

Men sådana bilplåtslagare kanske inte finns nu för tiden?
Senast redigerat av torsen (24 april 2023)

4 Inlägg
24 april 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Beror ju också på VAR det är.
Om man kommer åt baksidan, mm.

Svetsa-slipa-måla eller sätta glasfibernät på baksidan och spackla-måla.
Svetsar man igen hål brukar man ha typ koppar eller alu-klump bakom som mothåll. Inget för klåpare med billig MIG svets om det är på en stor plåtyta efter sidan....

Går ju att sätta skruv eller popnit i eller nån dekal också...
Hur seriös bil är det?
Oändliga möjligheter när man inte vet mer än "3mm hål i karossen".

Är det något som byggs till camper och man råkat borra ut inifrån bör det nog lagas seriösare än en dekal....

Tack för svar.
Bilen är en MB Sprinter 2002 och den byggs till campervan och hål i sidan på den.

Någon uppfattning om pris för att fixa den med de föreslagna alternativen?

3 676 Inlägg
24 april 2023
Glasfibernät på baksidan, och spackel löser du själv.

Lött/svetsat får du lyssna med bilplåtfirma. Så många parametrar som var,hur, brännbart på baksidan, osv...
Omöjligt att svara över forum. Vilda Gissningar är ändå inget värda.

Målning beror ju på önskat resultat om du gör själv eller inte oavsett hållagningsalternativ.
Lacka en hel sida (för bästa resultat) är ganska många tuselappar. Svårt med så stora plåtytor som en Van har
Senast redigerat av Mossan1 (24 april 2023)

5 149 Inlägg
24 april 2023
Täckplugg från biltema, https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … 2000016621 något rostskyddande runt och i hålet. Klart :-D
Varför inte en utebelysning eller anten i hålet? :-) bara fantasin sätter gränser;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 Inlägg
26 april 2023
Trådstartare
Någon som provat kemisk metall?
Kan det vara ett alternativ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
26 april 2023
mb_pucken skrev:
Täckplugg från biltema, https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … 2000016621 något rostskyddande runt och i hålet. Klart :-D
Varför inte en utebelysning eller anten i hålet? :-) bara fantasin sätter gränser;-)

Dom där täckbrickorna är bara skit. Dom går ju inte att dra åt innan plastgängorna går sönder. Jag har provat såna där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 483 Inlägg
26 april 2023
Kemisk metall (=epoxylim) . Visst! Man kan laga med vad som helst , tuggummi , tejp osv. Men allt handlar om vilken finnish man vill ha på lagningen.
Så visa hur det ser ut och tala om hur du vill att slutresultatet ska vara . -Mycket lättare att ge dig råd då.

Sök