2071
Sök

Vibrationer i ratten

16 Inlägg
2 maj 2023
Trådstartare
Är i stort behov av hjälp då varken besiktningen eller verkstaden jag haft bilen inne hos hittar felet.

Jag har haft små vibrationer i ratten med vinterdäcken men när jag under förra veckan bytte till sommardäck så blev det fruktansvärt mycket värre. Jag tänkte att jag behövde en balansering och åkte och fick det gjort, blev bättre men långt ifrån bra, besiktigade bilen i onsdags och den gick igenom utan anmärkning hon kunde inte hitta något alls.

I fredags lämnade jag in bilen på verkstad för att få den undersökt men dom hittade inte heller något?

Så nu står jag här som ett riktigt frågetecken och vet inte alls vad jag ska göra.. hjälp uppskattas!

3 675 Inlägg
2 maj 2023
Först av allt:
Blir någon broms varmare än andra, eller, är tex båda fram orimligt varma?

Anliggande broms är vanlig anledning till diffusa vibrationer.  Kan vara svårfunnet eftersom det ofta går lätt kalt, men nyper varmt.  Bästa är att medvetet köra bromsarna lite varma, och sedan bronsa in och innan bilen stannar släppa bromsen och lpta den rulla till stopp. Stannar bilen med en diskret men kännbar "knyck" ligger det på för mycket.

7 672 Inlägg
2 maj 2023
Vad är det för bil och vad är det för däck?
Äldre bilar blir "lite slappare i leder och bussningar" och därför märks obalans mer i en äldre/sliten bil.
Lågprisdäck på eftermarknadsfälgar brukar inte rosa marknaden.
Vissa däck, bl a Cooper, har en tendens att bilda "flator" i slitbanan, som går över när däcken blir varma = efter någon mil.
Detta senare kan upplevas som obalans.
Mina Cooper Discoverer blir besvärliga när bilen fått stå en vecka i garaget - men det går över när däcken blir varma.
Kumho och Interaco(amerikanska) är de däck jag haft mest problem med - speciellt när det gäller obalans.
Michelin är det minst problem med, tätt följda av Continental - enligt min erfarenhet!

16 Inlägg
2 maj 2023
Trådstartare
torsen skrev:
Vad är det för bil och vad är det för däck?
Äldre bilar blir "lite slappare i leder och bussningar" och därför märks obalans mer i en äldre/sliten bil.
Lågprisdäck på eftermarknadsfälgar brukar inte rosa marknaden.
Vissa däck, bl a Cooper, har en tendens att bilda "flator" i slitbanan, som går över när däcken blir varma = efter någon mil.
Detta senare kan upplevas som obalans.
Mina Cooper Discoverer blir besvärliga när bilen fått stå en vecka i garaget - men det går över när däcken blir varma.
Kumho och Interaco(amerikanska) är de däck jag haft mest problem med - speciellt när det gäller obalans.
Michelin är det minst problem med, tätt följda av Continental - enligt min erfarenhet!

Audi A4 b8 09,

Däcken är 225/35R19 LANDSAIL SENTURY QIRIN 990

Okej, detta är konstant senaste veckan så bör inte va något med temperatur på däcken..

16 Inlägg
2 maj 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Först av allt:

Anliggande broms är vanlig anledning till diffusa vibrationer.  Kan vara svårfunnet eftersom det ofta går lätt kalt, men nyper varmt.  Bästa är att medvetet köra bromsarna lite varma, och sedan bronsa in och innan bilen stannar släppa bromsen och lpta den rulla till stopp. Stannar bilen med en diskret men kännbar "knyck" ligger det på för mycket.

Ska känna efter när jag kommer hem från jobbet. Återkommer, tack!

16 Inlägg
2 maj 2023
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Först av allt:

Vänsterfram blir varmare, inte jätte mycket men det märks, luktar även ”bränd broms” från den.. tyckte även att bilen ibland drog till höger när jag bromsar in i högre hastigheter
Antar att jag hittat mitt fel

Sök