Har ett problem som gör mig vansinnig.
Bil: BMW X1 E84, 2011, 2.0 diesel. Miltal: 24 000.
Symtom:
Vid växling 1an till 2an och ibland 3an till 4an, men mest de lägre växlarna ger bilen ifrån sig ett dovt skrapande/väsande ljud. Detta ljud uppfattas i regel inte av passagerare, men jag hör det. Detta ljud uppstod första gången under förra sommaren (2022). Det kan vara slumpen, men konstigt nog så kändes det som om ljudet nästan försvann nu under vinterhalvåret som varit, eller bara lät någon enstaka gång. Nu händer det varje dag.
Vet ej om det är relaterat, men bilen går numera väldigt ryckigt och ojämnt vid låg hastighet på 1an och 2an. Den gungar liksom fram och tillbaka känns det som.
Det jag märkt av är att i perioder har det luktat bränt i bilen efter körning. En bränd lukt som känns tydligt genom ventilationen i bilen. Detta har dock inte hänt på några veckor nu. Det ska tilläggas att turbon byttes för 1,5 år sedan efter att den spydde ut rök när jag var ute och körde. Blev en hel del oljerester kvar efter det.
Sist, men inte minst så har det hänt, dock väldigt sällan, att bilen har hackat vid acceleration endast på lägre växlar och mest i uppförsbackar när motorn får jobba. Känns som att motorn tappat kraften för en sekund eller så och sedan återhämtar den sig.
Dessa saker kan ju vara olika fel eller så är det relaterat, men nämnde allt jag kunde komma på som strulat.
Hoppas någon kanske har en teori om var man borde börja i denna utredning. 🙂👌