Vi bilägare brukar ha artiklar där man redovisar servcicekostnad för olika bilmärken hos olika märkesverkstäder över hela landet.
Störst betydelse brukar den geografiska belägenheten ha.
Således kan det kosta betydligt mer än det dubbla om man lämnar in bilen i Stockholm jämfört med landsbygden.
Som exempel: Kamremsbyte på Renault Senic kostar 16.500:- hos Bilia Haga Norra, Stockholm, jämfört med 5.000:- i sörmländskt samhälle.(Enligt uppgift från en chockad granne)
"Normalpriset" för en "normalservice" - d v s årlig på runt 1.500 mil utan byte kamrem, bromsvätska, tändstift e t c, kan hos en märkesverkstad i medelstort samhälle vara runt 4.000:- år 2023. Priset var ungefär 2.500:- för 7 år sedan.
Men då får man en 1-årig s k "Non-Stop"-garanti på köpet.
Kanske inte så mycket värd de första 5 åren - men sedan!
Väljer man att inte göra dokumenterad service hos märkesverkstaden så mister man i regel den 12-åriga rostskyddsgarantin,
heller inte så mycket värd de första 5 åren - men därefter.
Har man inte dokumenterad service i boken så kan det bli trubbel om maskinskadegarantin behöver utnyttjas, även här inte värd så mycket de första fem åren.
Seriösa bilfirmor nedvärderar, eller vägrar byta in, bilar utan stämplar i häftet.
I en del fall godtas Mekonomen- Autoexperten- och andra allbilsverkstäders servicear för att garantier ska gälla, om de tvingas tas i anspråk - i andra fall inte.
För mig, och flera med mig, är en under 5 år och 5.000 mil gammal bil utan dokumenterad service inte valbar vid inköp.
Sist, men inte minst, så får man ju alla eventuella "recaler" utan kostnad utförda på bilen hos märkesverkstaden - men INTE på en allbilsverkstad.
Kontentan av det hela kan vara att det man sparar in på service de första 5 åren, det förlorar man på andrahandsvärdet när bilen byts in eller säljs.
Är själv inget gott föredöme.
2 av bilarna servar jag själv - bl a oljebyte(LIDL 5W40 helsyntet) alltid strax för besiktning.
Den tredje bilen, som köptes ny för snart 8 år sedan, servas hos auktoriserad märkesverkstad - men det får hustrun betala själv, när hon prompt vill ha alla garantier.