Toyota Prius 2007 tänder VCS, motorlampa, Antisladd osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2020 · 17 380 Inlägg

Tråd från 2020 /Hybrid_

Så då har vår älskade Prius börjat krångla. 23500 mil.

Felsymptom:
1. Tänder ovan nämnda varningslampor. Plus den stora feta röda varningstriangeln.
2. Drar igång kylfläkten till hybridsystemet på fullvarv efter cirka 5 sekunder. (Aldrig hört den förr)
3.Laddar ur hybridbatteriet på tomgång på 20 sekunder men fyller på det på 20 sekunder...
4. Bensinmotorn stänger aldrig av sig.
5. Varierar i gången på motorn när den laddar eller är nöjd. Se ovan punkt 3.
6. Luktar en smula bränt i motorrummet. Eller ren inbillning.

Den har sedan en tid tillbaka dränerat hybridbatteriet väldigt fort tydligen. När fläkten till systemet går så "blåser det som fan" ur gallret. Så inte tätt där. Det blåser ingen värme heller tyvärr.

Startbatteriet är ok. Efter 30 minuters vila så är det 12,7 volt. Keylessfunktionen fungerar utmärkt.

Hjälp kan jag väl glömma här men om någon har en länk eller en idé så lyssnar jag!

Senast redigerat av Hybrid_ (26 maj 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2020 · 13 673 Inlägg

låter som någon tempratur sensor som strular..  vill minnas svagt någonstans att det är vanligt fel någonstans vid batteripacket att någon tempratur sensor strular vilket kan ge konstiga fel eftersom den inte vet om batteriet är för varmt eller kallt..  men kan minnas totalt tokfel.    inte så intreserad av priusar men tittar mycket på folk som leker med celler från elbilar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
1 september 2020 · 9 296 Inlägg

Frågan är ju hur många (i landet) som kan hybrider bättre än du? Du gör ju skäl för ditt användarnamn...

De första bitarna, Vcs, motorlampan, antisladd så hade jag pekat på lambdasond men det framgår ju av felkod. Och resten talar ju emot det. Priusen kanske inte ens har sonder?!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Helzat
26 maj 2023 · 1 Inlägg

Hej! Antar att detta är ett gammalt inlägg. Men hoppas endå på svar. Är det möjligtvis så att du listat ut vad problemet var? För jag har exakt samma problem med min Prius-06 ✊

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2023 · 17 380 Inlägg

Helzat skrev:
Hej! Antar att detta är ett gammalt inlägg. Men hoppas endå på svar. Är det möjligtvis så att du listat ut vad problemet var? För jag har exakt samma problem med min Prius-06 ✊

Jodå. Efter lite mätningar så var en av bilens battericeller i högvoltssystemet kass. Då fick den dator som styr -kallad EPCU- ett frispel då samtliga värden blir out of spec. Cellerna måste mätas upp och den som är kass kan faktiskt bytas. Dessa är inte som nya elbilar/hybrider där allt ska synkas efteråt. Den löser det på egen hand alltså. Det finns verkstäder som fixar detta. Inte så jobbigt men mycket pill.

Video på hur man byter:
https://www.youtube.com/watch?v=cnlEVp-v3pU

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang