Hitta chassinummer, Camaro -76

Kontorsfingrar
1 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Har en Camaro RS -76 där jag nu på besikningen fick en 2x då man inte kan hitta chassinummer på ramen. Numret finns på instrumentbrädan vid v. A-stolpe, samt ev. på en metallplatta under huven på torpedväggen. Vid en tidigare besiktning för 5-6 år sedan letade de länge på ramen innanför framhjulen men kunde inte hitta (dock ingen anm. då, eller på efterföljande bes. så jag har ju trott att det var OK).

Är det någon som vet om det finns en bestämd plats där numret ska finnas på ramen på Camaro -76 så jag kan leta noggrannare? Finns en del rostskydd, färg och diverse okänd materia som kan dölja det..

Mvh,
Martin

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2023 · 14 056 Inlägg

Kontorsfingrar skrev:
Hej!
Har en Camaro RS -76 där jag nu på besikningen fick en 2x då man inte kan hitta chassinummer på ramen. Numret finns på instrumentbrädan vid v. A-stolpe, samt ev. på en metallplatta under huven på torpedväggen. Vid en tidigare besiktning för 5-6 år sedan letade de länge på ramen innanför framhjulen men kunde inte hitta (dock ingen anm. då, eller på efterföljande bes. så jag har ju trott att det var OK).

Är det någon som vet om det finns en bestämd plats där numret ska finnas på ramen på Camaro -76 så jag kan leta noggrannare? Finns en del rostskydd, färg och diverse okänd materia som kan dölja det..

Mvh,
Martin

Du har ingen riktig ram på din Camaro utan det sitter bara en så kallad "Subframe" längst fram. Ta och slipa försiktigt på ena rambenet tills det blir metallrent och stansa in ett eget ramnummer med stansar som att finns att köpa på Jula Eller Clas Olsson eller liknande. Jag har det på mina bilar och det har funkat i alla år. På Corvetten så är det instansat med 8 mm stansat och på Trans Amen så är det instansat med 7mm stansar tror jag att det är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
1 juni 2023 · 7 238 Inlägg

Från 1981 7 mm höga tecken krav för primära identiteten, 5 mm för sekundära identiteten.
För din bil räcker det med 5 mm även på primära identiteten.
Stansa in på en metallplåt och (pop-)nita fast den.
På en löstagbar subframe godkänns inte - måste vara på en med karossen fast del = INTE skruvad.
Föreslår höger bakre hjulhus insida = bakom höger bakhjul.
Ev bagagerumsgolv.

Se till att få infört placering av chnr/VIN i bilens handlingar = fysiska placeringen.
Så slipper du problem vid nästa besiktning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2023 · 14 056 Inlägg

torsen skrev:
Från 1981 7 mm höga tecken krav för primära identiteten, 5 mm för sekundära identiteten.
För din bil räcker det med 5 mm även på primära identiteten.
Stansa in på en metallplåt och (pop-)nita fast den.
På en löstagbar subframe godkänns inte - måste vara på en med karossen fast del = INTE skruvad.
Föreslår höger bakre hjulhus insida = bakom höger bakhjul.
Ev bagagerumsgolv.

Se till att få infört placering av chnr/VIN i bilens handlingar = fysiska placeringen.
Så slipper du problem vid nästa besiktning.

Jag tror inte det räcker med att bara popnita fast den. Det ska nog vara instansat på en ram eller en karossdel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
1 juni 2023 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Från 1981 7 mm höga tecken krav för primära identiteten, 5 mm för sekundära identiteten.
För din bil räcker det med 5 mm även på primära identiteten.
Stansa in på en metallplåt och (pop-)nita fast den.
På en löstagbar subframe godkänns inte - måste vara på en med karossen fast del = INTE skruvad.
Föreslår höger bakre hjulhus insida = bakom höger bakhjul.
Ev bagagerumsgolv.

Se till att få infört placering av chnr/VIN i bilens handlingar = fysiska placeringen.
Så slipper du problem vid nästa besiktning.

Jag tror inte det räcker med att bara popnita fast den. Det ska nog vara instansat på en ram eller en karossdel.

/Benny

Jag besiktade förra månaden med popnitad aluminiumplåt.
Har gjort det tidigare på flera fordon.

jaka54
1 juni 2023 · 5 733 Inlägg

På min 76:a Camaro finns bara en alu-plåt  med data sittande på vänster sida upptill  i motorrummet.

zzr94092
1 juni 2023 · 4 391 Inlägg

Jag har haft en svensksåld Iroc -88, finns inget i stansat n:r på den heller! Bara det vanliga vid vänster A-stolpe, och klisterlappar med ch,nummer på dörrar,huv,baklucka...

Kontorsfingrar
1 juni 2023 · 3 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Från 1981 7 mm höga tecken krav för primära identiteten, 5 mm för sekundära identiteten.
För din bil räcker det med 5 mm även på primära identiteten.
Stansa in på en metallplåt och (pop-)nita fast den.
På en löstagbar subframe godkänns inte - måste vara på en med karossen fast del = INTE skruvad.
Föreslår höger bakre hjulhus insida = bakom höger bakhjul.
Ev bagagerumsgolv.

Se till att få infört placering av chnr/VIN i bilens handlingar = fysiska placeringen.
Så slipper du problem vid nästa besiktning.

Jag tror inte det räcker med att bara popnita fast den. Det ska nog vara instansat på en ram eller en karossdel.

/Benny

Jag besiktade förra månaden med popnitad aluminiumplåt.
Har gjort det tidigare på flera fordon.

Men seriöst, ett par popnit och en platta är ju både billigare och enklare att fiffla med än att skruva ramben, fattar inte hur det kan bli godkänt (men om det funkar där du besiktar så kör på..)

Senast redigerat av Kontorsfingrar (1 juni 2023)

Kontorsfingrar
1 juni 2023 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kontorsfingrar skrev:
Hej!
Har en Camaro RS -76 där jag nu på besikningen fick en 2x då man inte kan hitta chassinummer på ramen. Numret finns på instrumentbrädan vid v. A-stolpe, samt ev. på en metallplatta under huven på torpedväggen. Vid en tidigare besiktning för 5-6 år sedan letade de länge på ramen innanför framhjulen men kunde inte hitta (dock ingen anm. då, eller på efterföljande bes. så jag har ju trott att det var OK).

Är det någon som vet om det finns en bestämd plats där numret ska finnas på ramen på Camaro -76 så jag kan leta noggrannare? Finns en del rostskydd, färg och diverse okänd materia som kan dölja det..

Mvh,
Martin

Du har ingen riktig ram på din Camaro utan det sitter bara en så kallad "Subframe" längst fram. Ta och slipa försiktigt på ena rambenet tills det blir metallrent och stansa in ett eget ramnummer med stansar som att finns att köpa på Jula Eller Clas Olsson eller liknande. Jag har det på mina bilar och det har funkat i alla år. På Corvetten så är det instansat med 8 mm stansat och på Trans Amen så är det instansat med 7mm stansar tror jag att det är.

/Benny

Tack för info - ska kolla så det verkligen inte finns nåt sedan tidigare som är läsbart (troligen inte), annars får det bli att knacka lite 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang