Nya dämpare bak men när man gungar bakdelen så kärar det från hjulhusen, kan det vara fjädrarna då eller?
Har provat att lokalisera vart det kommer från men hittar ingen möjlig orsak.
Är säker inget att oroa sig för så det är grönt ljus på besiktningen, trodde själv det kunda vara dämparna men så va inte fallet.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Vadå kärar?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Tack för svaret, tror inte att fjädrarna är bytade sedan bilen gjordes då dom är faktiskt rostiga o förhoppningsvis är skålarna ok så inte dom oxå måste bytas...kan inte minnas nu på rak arm om där finns krängningsstag på denna modell.
Får kolla upp hur skålarna ser ut då fjädrar och dämpare sitter separat
Myhran skrev: Har du handbromsen i när du gungar på bilen?
Har gått o tänkt lite på det du sa, men vad skulle handbromsen kunna ha o göra med knarret?
När du lägger i handbromsen gör att bakhjulen låser sig och sen när du gungar och bakaxeln rör sig så ”spänner” man upp bakbromsarna likt en gitarrsträng vilket skapar ett knarrande ljud i många fall,
Förmodligen någon bussning som är gammal och torr. Nu är det ju inte så mycket i bakvagnen på de där bilarna men det finns en stor bussning i främre infästning på varje sida. Kolla hur den ser ut och eventuellt spruta in lite 5-56 eller motsvarande och se om knarret försvinner. Annars kan man plocka bort fjäder och stötdämpare så att man kan röra på bakaxeln medan bilen är upphissad och hjulet av, det är lättare att lokalisera knarret då
Tack för alla svar om teorier som jag fått, vilket fall som så ska jag iaf byta fjädrarna bak o fram, men när man ändå håller på där bak så kan man kolla extra på de andra detaljerna som finns, för o se om där är fler grejer som behöver bytas ut