Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 443 798 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
23 augusti 2022 · 951 Inlägg

Händer faktiskt lite till och från, spacklar lite för varje dag, bruksbilen krånglar och ska lämna in den på verkstad nu framöver. Känns som att hela drivlinan börjat tilta, så det smäller och för ett jäkla liv i växelspaken så vågar inte köra mer än nödvändigt, sicken tur att vädret är såpass fint att man kan njuta av lite pv körning varje dag. 😅 så sjukt nöjd över bestyckningen. Har kört mer eller mindre 10 mil nu sedan jag fyllde upp tanken, gått ungefär 1/4e del i soppa. (35liter är totala volymen i tanken) med andra ord är den betydligt mindre törstig nu än förut, haha!

Hur som helst, vad tror folket om själva utformningen på bakskärmarna? Det känns som att man skulle kunna arbeta bort det ”plana” som är på ovansidan av skärmarna. Behöver era råd kring det!

Vill inte gjuta kolfibret innan jag är helt nöjd med alla former.

Har dessutom kommit till insikt att huven blir nog mer eller mindre gjuten i 2 delar, anledningen är att jag aldrig skulle få bort kolfibret med tanke på luftutsläppet på sidan av huven, men jag gråter inte för det 😅 lättare att få väven lagd snyggt om man kör halva huven åt gången.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
23 augusti 2022 · 523 Inlägg

ha ha fast för ny,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
23 mars 2023 · 951 Inlägg

Varit väldigt dött här ifrån min sida de senaste månaderna, mycket handlar om att jobb dykt emellan som gjort att jag inte haft tid eller ork att greja, dessutom är garagetaket såpass kasst att det varit för kallt att vara i garaget. Men framåt våren sätter jag nog igång igen.

Tänkte iallafall posta 1 bild, på en färgburk.. Fick tag i lite färg ifrån jobbet som skulle slängas, inget fel på färgen men det är överbliven färg. 3 liter blå kulör utblandad med 2 liter svart, förhoppningsvis blir detta okej som en temporär färg. https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c0706ab209d8dd39b6349006935bc400.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 juni 2023 · 951 Inlägg

En liten update.

Jag stötte tyvärr på oturen att allt gips i taket gav vika och har trillat ner, även isoleringen. Men idag råspontas taket upp och läggs tjärpapp på så håller det sålänge jag bor kvar här, förhoppningsvis! Semestern kommer ägnas mestadels åt att byta ut all befintlig gips på väggar, nytt gips moteras i taket och golvet får sig nya golvspånskivor så man kan börja ge sig på projektet igen. Ni kanske undrar varför lägger jag golvspånskivor och inte gjuter ny betongplatta? Ekonomin är inte den bästa eftersom mycket har gått åt att köpa in råspont osv, köpte mig även en spikpistol. Hela södra sidan har börjat ge vika också, denna väggen kommer bytas ut helt under semestern med. Har tankar att gjuta ny betongplatta inom 5 år men just nu vill jag bara snabbt kunna få dit ett nytt tillfälligt golv så jag kan fortsätta med bygget. Dessutom vill man ju gärna kunna hitta på något kul under semestern, och framförallt pimpla lite öl och ha det gött, man får aldrig glömma av att leva.

Från en sak till en annan, det är inte det lättaste för en amatörbilbyggare att få skärmkanter osv identiska höger och vänster, därför har jag valt att göra om skärmkanterna helt, både fram och bak. Kollegan ska återigen skära ut mer plåt åt mig på jobbet, denna gången kommer det bli 2 jiggar som kommer fästas i hjultrummorna. Känns som att det borde vara 99% säkerhet att både vänster och höger hjulhus blir identiska med hjälp av just jiggar. Fram får man dock tänka på att hjulen kan stå snett, men tar man bara en mätpunkt, exempelvis droplistens underkant vid framrutan så borde man kunna få till det identiskt även fram. Det må se bra ut på bild, men det ser lite annorlunda ut i verkligheten. Gjutningen av kolfibret kommer landa på i runda slängar 130tusen, då vill jag mer än gärna att allt ska vara så nära inpå perfekt som möjligt, det vill nog de flesta som lägger denna summan pengar på ett kolfiberbygge. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Oreggad Ruter Knekt
4 juni 2023 · 646 Inlägg

Måtta båda däcken samma längd och måtta däcken jämnt längs med bakdäcken (dvs gör en hjulinställning och rör inte ratten efter det), så bör du ju få tillräckligt raka däck att ha som referens?
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=396113 (bra bild guide/förklaring från där bilderna på linan)

Senast redigerat av Duvetdet (4 juni 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Vonbackman Bäckman
4 juni 2023 · 951 Inlägg

Duvetdet skrev:
Måtta båda däcken samma längd och måtta däcken jämnt längs med bakdäcken (dvs gör en hjulinställning och rör inte ratten efter det), så bör du ju få tillräckligt raka däck att ha som referens?
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=396113 (bra bild guide/förklaring från där bilderna på linan)

Exactos! Det är så jag tänkt göra 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Oreggad Ruter Knekt
4 juni 2023 · 646 Inlägg

Vonbackman skrev:

Duvetdet skrev:
Måtta båda däcken samma längd och måtta däcken jämnt längs med bakdäcken (dvs gör en hjulinställning och rör inte ratten efter det), så bör du ju få tillräckligt raka däck att ha som referens?
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=396113 (bra bild guide/förklaring från där bilderna på linan)

Exactos! Det är så jag tänkt göra 😅

Det funkar ju ypperligt, kommer bli tipptopp rätt mått med spegelvända jiggar då smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Vonbackman Bäckman
4 juni 2023 · 951 Inlägg

Måste visa, alltså detta har tagit kol på hela min kropp! 760 löpmeter råspont, det sista var att bära upp rullarna på taket med ytpappen, 1 rulle väger 50 kilo. Inte det lättaste att bära upp för en stege när man redan är helt mör i kroppen. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f67fb046904e3c037cdf93e5c0384a39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0af30408d48ab3a145224c8477fad0e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8611c9c6e2bf835c106e87f1afbd6875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a2a7970c432a31ea2b4b7ca24e6291d7.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 juni 2023 · 951 Inlägg

Update igen, garaget denna gången återigen. Hur som helst, vi blev aldrig riktigt färdiga igår, underlagspappen tog slut, kollegan köpte ny på byggfirma och kom hit idag med, visade sig att ytpappen tog slut med. Fick sticka inom bygghandeln och köpa en rulle till. Vad har man lärt sig av detta till nästa gång? Köp alltid en rulle extra, det blir billigare i slutändan! Haha!

Men men! På onsdag kommer de nya takplåtarna på plats, de gamla passade inte pga ytpappen, men kollegan fixar nya som jag sedan bara skruvar dit. Men det ska bli så jäkla kul att få börja riva ut det gamla dåliga inne i garaget, allt från gips till golvspånskivor och montera in nytt fräscht material.

Taket kommer hålla i 25-30 år, lär aldrig behöva tänka på takbyte en gång till, väldigt skönt med tanke på hur kroppen mår efter denna operationen.

2 takbyten på 4 år är ändå rätt skapligt bra, så en klapp på axeln tycker jag att jag ändå är värd. 😅

Nu sitter man på altanen, som troligtvis blir nästa operation som jag själv utför på egen hand, men det behövs göras också. https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4348b3ab64df8169b3adf066ac8de30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-53fdae1c1ab9b0266ec400b178584a9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-14937d450725aef7c0aab5d0a802fc59.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 juni 2023 · 951 Inlägg

Nu är snart garaget tömt på grejer, om allt går som jag hoppas imorgon så kommer allt vara tömt, de gamla golvspånskivorna kommer vara uppbrutna och ute från garaget inför de nya. Jag tror inte att jag kommer hinna regla upp inför de nya skivorna, men tillräckligt långt så jag kan börja regla upp iallafall. De tre sista väggarna kommer vara nedplockade imorgon iallafall, bara det är en jättestor bit påvägen. Det är sjukt kul att greja när man vet hur bra det kommer bli i slutändan. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ff5b3323f4624fe90a40a96f9fdd11eb.jpg

Jag har bestämt mig för att köra på hexagon mönster på takbelysningen iallafall, vilket betyder att hela insidan kommer målas i en mörkgrå nyans. På måndag kommer de nya golvskivorna att beställas.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
11 juni 2023 · 951 Inlägg

Med tanke på hur varmt det har varit idag så valde jag att avrunda för dagen. En hel del har åkt ut, en hel del lådor och grejer har burits in både på altan och i källaren. Imorgon ryker båda väggarna ner efter jobbet, på tisdag ska jag begära att få sluta lite tidigare, runt 2 tiden så jag kan börja köra bort all skit från tomten. Sedan när väggarna är nerplockade så kan jag äntligen få börja riva upp golvet och förbereda inför nytt golv.

Har även sopat upp smulor av gips så man kan gå i garaget igen. 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9ecf8e747239737963e7542274d5e9fa.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
11 juni 2023 · 1 434 Inlägg

Det är inte så att det redan finns ett betonggolv under skivorna?

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
11 juni 2023 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Det är inte så att det redan finns ett betonggolv under skivorna?

Jo, men den är såpass nergången att den behöver gjutas upp, annars får jag inte ut bilen 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
12 juni 2023 · 951 Inlägg

Dagens slit är utfört och därmed var dagens mål nådd. Jag trodde inte att det skulle bli såhär stort men ja, bara bra kan jag tycka! Mer yta=större möjligheter!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7ae1a156e6d6cd5bfa0873be495230bc.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 juni 2023 · 951 Inlägg

Blev tyvärr inte så mycket mer än att rensa garaget på allt gips efter väggarna som plockades ner, rensade även utanför garaget på takplåten som varit uppe på taket och även byggmaterial. Jag nämnde att jag skulle vara försiktig när jag plockade ner väggen för att spara eventuellt lämpligt material att regla golvet med, men allt var såpass rötet att det troligtvis har tappat 60% av bärförmågan, därför kommer jag regla upp hela golvet på nytt, kanske några av de överblivna däckställsprofilerna kan vara lämpligt att använda? Ska kolla upp lite angående det. Nu kan jag fortsätta röja och ta ner den sista väggen + gamla sopskåpet. Har ytterligare några kartonger som ska bäras ut, gamla arbetsbänken ska ner, alla kablar till eluttagen ska bort och köpas nytt men ska omplacera uttagen i väggarna, och dölja kablarna bakom gipsen. Onödigt damm samlas ju på just kablarna om dom är monterade på utsidan, det ser heller inte så snyggt ut.

Slänger upp en före och efterbild imorgon/torsdag när resterande är nerplockade. Det hänger en hylla i gamla ”förrådet” och även ett skåp som också åker ut nu i veckan.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
13 juni 2023 · 1 434 Inlägg

Jag tror inte det blir så mycket dyrare att gjuta platta istället för att regla och lägga golvspån. Speciellt inte om du ska riva bort det om några år för att gjuta då smile Säger det bara i all välmening. Du ska väl inte ha någon lyft eller annat som kräver hög hållfasthet på plattan? Hur många kvadrat rör det sig om? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
13 juni 2023 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Jag tror inte det blir så mycket dyrare att gjuta platta istället för att regla och lägga golvspån. Speciellt inte om du ska riva bort det om några år för att gjuta då smile Säger det bara i all välmening. Du ska väl inte ha någon lyft eller annat som kräver hög hållfasthet på plattan? Hur många kvadrat rör det sig om? smile

Har redan kollat upp priserna, och jämfört med golvspån. Jag har full förståelse för vad du menar, och har noga tänkt igenom detta i 4 år. Golvspån och regla upp är billigaste alternativet, och rätt utfört håller det längre än 5 år. Golvspånet kostar 7400kr och reglarna har jag liggandes, kontra betongplattan på 20k ungefär. Jag kan inte säga med all säkerhet att hela garaget har en betongplatta idag, men iallafall där bilen har stått.

Har dessutom ingenstans att förvara bilen för tillfället under gjutningen av betongplattan, det är lite därför också som jag väljer att lägga golvspån. Bilen får inte vara ståendes ute under natten för skulle något hända bilen så täcker inte försäkringen någonting.

Garaget är på 55kvm ungefär, give or take

Senast redigerat av Vonbackman (13 juni 2023)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 juni 2023 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Jag tror inte det blir så mycket dyrare att gjuta platta istället för att regla och lägga golvspån. Speciellt inte om du ska riva bort det om några år för att gjuta då smile Säger det bara i all välmening. Du ska väl inte ha någon lyft eller annat som kräver hög hållfasthet på plattan? Hur många kvadrat rör det sig om? smile

Har redan kollat upp priserna, och jämfört med golvspån. Jag har full förståelse för vad du menar, och har noga tänkt igenom detta i 4 år. Golvspån och regla upp är billigaste alternativet, och rätt utfört håller det längre än 5 år. Golvspånet kostar 7400kr och reglarna har jag liggandes, kontra betongplattan på 20k ungefär. Jag kan inte säga med all säkerhet att hela garaget har en betongplatta idag, men iallafall där bilen har stått.

Har dessutom ingenstans att förvara bilen för tillfället under gjutningen av betongplattan, det är lite därför också som jag väljer att lägga golvspån. Bilen får inte vara ståendes ute under natten för skulle något hända bilen så täcker inte försäkringen någonting.

Garaget är på 55kvm ungefär, give or take

En betongplatta på 10cm , 60kvm kostar 15000kr-ish, troligtvis enbart betongen och inget arbete utfört av gjutarna. Jag kan absolut avvakta med att beställa golvskivorna och be betongföretaget komma hit och ge mig en offert på vad betongen skulle kosta.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
13 juni 2023 · 1 434 Inlägg

Jag förstår dig. Betongpriserna ser olika ut i landet, det vet jag. Sist vi hölls så gav vi 1800 ink moms, framkört, per kubik. Att gjuta en tia på 60kvm blir ca 11000 plus armering och hyra av vibra och sloda. Så 20 får man nog räkna med. I ditt fall så kan du gjuta direkt mot syllen då det bör vara gjutet redan. 
smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
13 juni 2023 · 1 434 Inlägg

Att ha nånstans att förvara grejerna på medans man gjuter är ett problem. Jag står inför ett det problemet också.. Jag har en loge på 140kvm som behöver golv och där inne står det grejer så det bävar jag för! 😅

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang