L200

L200epa
7 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej ska byta tändspole på min l200 1990 med 4g54 motorn och undrar hur kablarna ska gå och om man behöver en sån där vit sak i bilden.https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-3a485d1384fc7a8eaaf77ac0117bfeec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-86a4c5342c73b9f309462249b1c47160.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-0b0804c69fad383888619528167cc3d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-44f721c9eda4235e19820a6b88417d5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-d6ad23d0ab09be48a392101029e82f49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246495/246495-5838c823f2832c5c38f351a654c70c86.jpg

Steff240
8 juni 2023 · 1 018 Inlägg

Den där vita saken är ett förkopplingsmotstånd, och det behövs för att inte grilla brytare och kondensator om bilen har såna . Nu TROR jag att din bil är såpass modern att tändsystemet är brytarlöst och då behöver du inte motståndet men jag ska inte svära på det.

Mossan1
8 juni 2023 · 2 828 Inlägg

Det är inte direkt brytaren som avgör utan med förkopplingsmotstånd jobbar tändspolen med överspänning i startögonblicket.  Tändspolen är då egentligen byggd för lägre än 12v, så med förbikopplat motstånd får den 12v direkt och ger kraftigare gnista.
Så ska den inte köras. Bara startas.

Är nu andra tändspolen (som inte är orginal av nån anledning=??) avsedd för konstant 12v behövs inte motståndet så, men någon starkare gnista i startögonblicket blir det ju inte. Snarare svagare pga naturliga spänningsfallet.

Mitsubishi byggde tändsystemet så av en anledning.

Varför ändra?  Bättre blir det ju inte!

Senast redigerat av Mossan1 (8 juni 2023)

L200epa
8 juni 2023 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är inte direkt brytaren som avgör utan med förkopplingsmotstånd jobbar tändspolen med överspänning i startögonblicket.  Tändspolen är då egentligen byggd för lägre än 12v, så med förbikopplat motstånd får den 12v direkt och ger kraftigare gnista.
Så ska den inte köras. Bara startas.

Är nu andra tändspolen (som inte är orginal av nån anledning=??) avsedd för konstant 12v behövs inte motståndet så, men någon starkare gnista i startögonblicket blir det ju inte. Snarare svagare pga naturliga spänningsfallet.

Mitsubishi byggde tändsystemet så av en anledning.

Varför ändra?  Bättre blir det ju inte!

Den som sitter nu satt förra ägaren på för den gamla i bilden gick sönder. Men räcker det att bara koppla kablarna som dom är nu på den nya som jag har köpt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang