Hybrid_ skrev:
jlivingstonsg skrev:
Growe skrev:
https://www.toyotanation.com/threads/p0a3f-sensor-replacement.1673744/
säkert missat att pluggat i en kontakt det är ju min gissning..
------
Du hade fullständigt rätt.
Kamaxel sensor hade de glömt att koppla in.
Toyota kopplade in den och den startar och går att köra nu.
Men Toyota sa jag skulle byta den, då den ger felvärden och motorn går ojämnt ibland.
Högspänningsbatteriet verkar också ha blivit sämre. (Då den stod urladdad några veckor?)
Fick tag på den gamla kamaxel-sensorn.
Försöker hitta en bra video som visar hur man byter den.
Måste man skruva av allt över den, som tex behållaren för kylvätska för hybridsystemet osv ?
Är där en vevaxel-sensor vid vevaxeln, som man tar från höger hjulhus ?
Är där fler sensorer man ska plocka från motorn ?
Mvh MagI
--------------------------------------------
Upplever du att det laddas ur fortare än vanligt? Så var det på vår Gen2 med.
------------------------
Jo.
Den laddas ur fortare än vanligt.
Stod urladdat några dagar och det är tydligen inte bra för ett batteri.
Då kamaxel position sensor ger felkoder, så motorn hackar en del,
laddar den inte heller så bra om jag kör över 70 km/h
Hoppas den går bättre efter kamaxel position sensor blir bytt.
Hade jag haft en mindre hand skulle jag nog kunna byta kamaxel sensorn.
Någon som vet om man måste plocka av mycket eller vad man måste plocka av för att komma åt at byta kamaxel sensorn?
Eller kan man byta kamaxelsensorn, som sitter mellan motor och hybrid-delen utan att behöva demontera något?
Brukar alltid kunna hitta bilder eller video på hur man ska göra,
men för kamaxel-sensorn bytet finns samefan inte några bra beskrivningar, bilder eller filmer.
Eller någon som vet nåt?
MagI
--------------------------------