Vw Polo 1.4 1998. Vad hände med oljetrycket?

Henkix
13 juni 2023 · 6 737 Inlägg

Plockade ur kamaxeln ur toppen i helgen o tog en titt tongue

Oj då tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-07bcaef93b362990a7889989d03e20af.jpg


Det som hände när lampan tändes var förmodligen att oljan i denna oljekanal sprutade rakt ut då kamaxeln var nerkörd o inte längre ”höll emot” oljan.
Sen att lampan plötsligt slocknade efter ett par omstarter o inte tändes med var nog för att kamaxeln ”fick grepp” om skuren metall o ”pluggade igen” oljekanalen o trycket kom tillbaka så jag kunde köra hem wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-391e2f9727f917e9497ef8fce7e75e4f.jpg

Det som förmodligen hände är nig det ni skriver. Vevhusventilationen frös då bilen användes i -23 grader o tryckte ur sig massa olja o luktade. O ca 2 mil efter dom -23 hände detta.

Men jag får inte riktigt ihop det. Varför skär den pga av det. Är ventilationen frusen borde ju övertrycket i motorn hjälpa till att trycka runt oljan så den borde få änu bättre smörjning. Eller kan det vara så att den tryck undan oljan? Men varför tändes inte lampan tidigare?

Ska man kanske i framtiden rengöra vevhusventilationen en gång om året?
Sist var typ augusti 2018

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
3 juli 2023 · 6 737 Inlägg

Provar ställa en fråga här då jag inte hittade någon info på google.

Original ramlager var ”180 oljespår”. Dvs ena halvan av lagret har oljespår medan andra halvan var slät.

Skulle beställa nya ramlager på mekonomen idag, och dom kunde bara få tag i lager med ”360 oljespår”, dvs båda halvorna har oljespår.

Spelar det någon roll? Borde ju bli bättre smörjning tycker jag med oljespår på båda lagerhalvorna smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2023 · 13 749 Inlägg

Kasta motorn åk till närmast självplock en och ta ur en motor dessa är vanliga   så inte lönt att renovera byt bara till en annan motor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang