Köpråd

Abbe1234
3 juli 2023 · 123 Inlägg

Hej
Jag har hittat en Audi A6 C6 2.0 TFSI 2008 och en manuell.
Den har gått 16000mil. Bilen är importerad från Norge. 5 ägare
Tycker ni att det låter bra eller ska jag vara orolig för att den är importerad?
Kan man se om de har bytt motorn?
Den ska säljas för 50000kr, är det överprisad?

Tack på förhand.

MVH Aboud

Mossan1
3 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Audi A6 C6 2.0 TFSI 2008
Kan man se om de har bytt motorn?

Att man (pga bilmodellen och motoralternativet) är intresserad av om motorn är bytt eller inte, tycker du inte att svaret finns där om en sådan är ett bra köp eller inte?

Behöver inte vara bytt, snarare bättre om den är åtgärdad för oljedrickandet.
Minns inte om även 2.0 -08 har kamkedjeproblematiken eller inte.

Abbe1234
3 juli 2023 · 123 Inlägg

Mossan1 skrev:

Abbe1234 skrev:
Hej
Audi A6 C6 2.0 TFSI 2008
Kan man se om de har bytt motorn?

Att man (pga bilmodellen och motoralternativet) är intresserad av om motorn är bytt eller inte, tycker du inte att svaret finns där om en sådan är ett bra köp eller inte?

Behöver inte vara bytt, snarare bättre om den är åtgärdad för oljedrickandet.
Minns inte om även 2.0 -08 har kamkedjeproblematiken eller inte.

Ok. Då vet jag

SportPilot Ubåtsingenjör
4 juli 2023 · 7 232 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Hej
Jag har hittat en Audi A6 C6 2.0 TFSI 2008 och en manuell.
Den har gått 16000mil. Bilen är importerad från Norge. 5 ägare
Tycker ni att det låter bra eller ska jag vara orolig för att den är importerad?
Kan man se om de har bytt motorn?
Den ska säljas för 50000kr, är det överprisad?

Tack på förhand.

MVH Aboud

Nej det är ett mycket dåligt köp.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
4 juli 2023 · 7 238 Inlägg

Med tanke på AUDI:s dåliga rykte i allmänhet och beträffande motorer och växellådor i synnerhet så skulle jag i ditt ställe söka annan bil - i första hand en japansk - om du inte har obegränsad bilbudget.

jaka54
4 juli 2023 · 5 734 Inlägg

Om den är bra i övrigt skulle jag se till att byta kamkedja

it_mutt Avstängd
4 juli 2023 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Med tanke på AUDI:s dåliga rykte i allmänhet och beträffande motorer och växellådor i synnerhet så skulle jag i ditt ställe söka annan bil - i första hand en japansk - om du inte har obegränsad bilbudget.

Du tänker på något vis att VAG är välkända för att ha strulande manuella lådor? Verkligen torsen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zemet
4 juli 2023 · 4 041 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Med tanke på AUDI:s dåliga rykte i allmänhet och beträffande motorer och växellådor i synnerhet så skulle jag i ditt ställe söka annan bil - i första hand en japansk - om du inte har obegränsad bilbudget.

Du tänker på något vis att VAG är välkända för att ha strulande manuella lådor? Verkligen torsen?

VAG är kända för mycket strul men manuella växellådor har jag faktiskt aldrig hört att dom skulle ha problem med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Noobnisse
5 juli 2023 · 181 Inlägg

Fin bil om den fungerar men dyr att äga om (när) den börjar krångla. Köp för 50 och lägg undan 50 för att ha råd att laga den.

it_mutt Avstängd
6 juli 2023 · 10 388 Inlägg

zemet skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Med tanke på AUDI:s dåliga rykte i allmänhet och beträffande motorer och växellådor i synnerhet så skulle jag i ditt ställe söka annan bil - i första hand en japansk - om du inte har obegränsad bilbudget.

Du tänker på något vis att VAG är välkända för att ha strulande manuella lådor? Verkligen torsen?

VAG är kända för mycket strul men manuella växellådor har jag faktiskt aldrig hört att dom skulle ha problem med.

Lite det som är grejen "oh, en VAG-kärra, då måste jag kräka av mig lite om deras DSG-lådor, även om personen inte ska ha en sådan....för att jag kan".
Helt värdelöst som argument mot ett köp för TS.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mossan1
6 juli 2023 · 2 828 Inlägg

Dom som kräks över DSG, Stronic och liknande lådor är oftast pinsamt okunniga om dom.
Visst fanns några problembarn i början, några lite mindre bra idag, och några som är riktigt bra idag, men även dom "mindre bra idag" är mycket bättre än ryktet som många sprider.

Missta sig är en sak.
Åsikt kan nämnas när dom specifikt efterfrågas. (Köpråd är i regel fakta man vill veta)

Men låt oss vara fria från Fake News och myter.

torsen
6 juli 2023 · 7 238 Inlägg

När det gäller de manuella växellådorna så har väl VAG-bilarna inte varit helt förskonade från problem med överföringen från spaken till växellådan - efter vad jag läst på fler andra bilfora.
Hustruns Golf hade problem med växelöverföringen.
Golfen var nyköpt så ingen annan hade "meckat" med den.

it_mutt Avstängd
6 juli 2023 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
När det gäller de manuella växellådorna så har väl VAG-bilarna inte varit helt förskonade från problem med överföringen från spaken till växellådan - efter vad jag läst på fler andra bilfora.
Hustruns Golf hade problem med växelöverföringen.
Golfen var nyköpt så ingen annan hade "meckat" med den.

Nämn en enda bil som varit helt förskonad från något problem? Nej just.

Nej, VAG har inga problem med sina manuella lådor generellt. Att påstå det, som du gör, är inget annat än att sprida dynga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
6 juli 2023 · 5 734 Inlägg

Som jag sa tidigare så är det kamkjedjan med sträckare som är den svaga länken på dessa bilar! Så funderar du på en Audi  (jätte fina bilar)så se till att byta kamkedjan och sträckare...om nu inte det redan är gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang