Varningsblinkers i tid och otid

Subtext
23 juli 2023 · 107 Inlägg

Peugeot Expert -11  skåpbil

Nästan alltid när jag låser upp bilen med vanlig nyckel  på förarsidan (fjärr ur funktion) så startar
varningsblinkersen.
Försökte hitta säkringen och bara bryta strömmen, men beskrivningen i användarboken är galen.
Stämmer inte alls. Och enligt en youtube ska man riva nästan halva instrumentbrädan för att komma
åt just den säkringen.
Blinkandet gör att jag inte kan köra förrän det slutar, ca 5 minuters väntan.
Börjar tröttna även om det igår ledde till ett trevligt samtal med en person på köpcentrets parkering
som undrade om jag behövde hjälp.
Om det är larmet som tuffar igång borde väl signalhornet höra av sig också?
Provat att stoppa in nyckel i tändningslåset och vrida om till första steget, hjälper inte.

Senast redigerat av Subtext (23 juli 2023)

Jesper328
23 juli 2023 · 2 379 Inlägg

Skjuter från höften nu - BSI?
M.a.o styrdon för centralelektronik.

Drog en snabb googling och Atech2 repar dem för några tusingar.
Hade med dem att göra häromveckan, och de fixade biffen snabbare än väntat.
Man får väga den kostnaden mot ett nytt styrdon + kodning hos aukt. verkstad.

Sen måste det ju absolut inte ha med den att göra, skjuter som sagt ifrån höften.

Up the RA
Subtext
23 juli 2023 · 107 Inlägg

ok men allt annat fungerar, det är centrallåsningen och varningsblinkers som lever sitt eget liv.
Jag kan vara utan centrallåsning då nycklar fungerar och bara ha manuell varningsblinkers.
Så jag får leta reläer och säkringar tror jag och bara stoppa eländet.
Centrallåset låser bilen när som helst. Då gäller det att inte bara ha nyckel inne.
För säkerhets skull har jag kollat att jag kommer ut från skåpet när det låser...
Inte skönt att sova på verkstadsskåpet och vara instängd.
I värsta fall har jag verktyg att ta bort mellanväggen, hoppa fram och trycka på en knapp.

Jesper328
23 juli 2023 · 2 379 Inlägg

Att centrallåset och varningsblinkersen beter sig brukar bl.a vara ett symptom på just det styrdonet.
Har du provat att ta bort knappsatsen för centrallås och varningsblinkers inuti bilen?

Har batteriet varit bortkopplat?
Peugeot brukar kunna ha lite konstiga procedurer för bortkoppling och anslutning.

Just Expert skall man stänga och låsa alla dörrar med den fysiska nyckeln, sedan vänta 4 minuter (om det är en manuell växellåda) innan man kopplar bort batteriet.
Sedan så låser man upp dörrarna.
Vänta en minut, och sedan koppla på batteriet igen.
Efter det så väntar man ytterligare en minut innan man öppnar några dörrar och startar bilen.

Hade själv en 406 en gång som jag köpte för en tusenlapp efter att ägaren hade bytt batteri bara rakt av.
Satt ett sånt där roligt kodlås i bilen som ville ha en kod OM man inte kopplade bort batteriet på rätt sätt. smile
Blev att skicka iväg styrdonet så att de fick ta väck startspärren helt enkelt.

Senast redigerat av Jesper328 (23 juli 2023)

Up the RA
Subtext
24 juli 2023 · 107 Inlägg

406 är väl en fin bil, då fyndade du ? smile

Jodå, mycket riktigt, jag köpte bilen i mars i år, bytte batteri efter några veckor, det gamla var inte slut men tog inte mycket laddning.
Det är en manuell bil.
Bytte bara rakt av...  dvs låste upp med nyckel  (som tar alla fyra dörrarna men missar bakdörren och skjutdörren ibland så jag måste trycka på knappen på instrumentbrädan. Då låser det upp men ibland blir det ett oherrans liv på låsen och det smäller ett tag innan det lugnar ner sig) och batteriet sitter inne i kupen på denna bil, årgång -11, under lucka i golvet.
Har mest bara haft gamla bilar så ovan med såna konstigheter som du beskriver. Intressant dock.
Låsknapparna och varningsblinkersknappen sitter på olika ställen, vet inte ännu om det går att ta bort någon knappsats.
Idag hittade jag säkringarna som nås på helt annat sätt än enligt boken jag fick med. Kollade med att ladda ner en bok för rätt modell och samma fel.
Dvs bakom handskfacket, som man måste skruva bort med torx, inta bara "dra kraftigt" som det står. Helt sjukt.
Men ingen av dessa säkringar driver varningsblinkersen, tog bort en och en, och en säkring påverkar bara ljudet (!) som försvinner (klickandet) men nog blinkar det ändå.
En lite större säkring är bara märkt med 32 volt (!) och ser annorlunda ut, inte någon ampere!
Tar man bort den blir det rena julafton, massa kul saker händer. Tex startar torkarna direkt när man vrider om nyckeln.
Går inte att starta, mm
Men allt är återställt och samma problem som förut.
Måste man skicka in den där enheten?  Som jag inte vet var den sitter.
Förresten så är det ju ca tre månader sen jag bytte batteriet och blinkandet började nyligen.
Låsningen har varit "dum" hela tiden och märkte jag innan köpet. Det var en orsak att pruta från 49900 till 40.000. så inget jag kan bråka om.

Senast redigerat av Subtext (24 juli 2023)

Jesper328
24 juli 2023 · 2 379 Inlägg

Jovars, man åker riktigt bra i 406.
Gav bort den till farsgubben då jag redan hade en hel drös med bilar. smile

Då förstår jag, då går nog inte problemet med blinkersen att härleda till batteriet.
Centrallåset kan ju som sagt balla ur p.g.a mjukvaran i BSI-enheten, men jag  vill betona att det inte nödvändigtvis är något fel på enheten.
De skall däremot vara väldigt känsliga för spänningsfall.
Atech2 tar emot sådana enheter i alla fall, men du bör ta reda på numret på den och kolla så att de kan reparera just en sådan som sitter i din bil.

Här är en artikel som kan vara värd att läsa.
https://www.petercoopercarrepairs.co.uk … cedure.htm

Här är en Youtube-film jag hittade, har själv inte kollat på den.
https://www.youtube.com/watch?v=pOwopl8OzpY

BSI-enheten sitter iallafall till höger bakom en panel sett ifrån passagerarens fotutrymme.
Den sitter iklickad i en hållare.
Samma här om du ska lossa några kontakter - vänta några minuter innan du lossar batteriet. smile

Senast redigerat av Jesper328 (24 juli 2023)

Up the RA
Subtext
25 juli 2023 · 107 Inlägg

Körde återställningen idag och fungerade efter andra försöket!
Videon gav just inget utom tröttande snack, men länken gav samma som du beskrev tidigare mm.
Det står att man ska trycka på fjärrens låsknapp ett tag, men jag har ingen fungerande fjärr så hoppade över det första gången.
Det blinkade bara vidare.
Men andra gången tryckte jag också på bilens låsknapp, både låste och låste upp, det slutade genast blinka,  och ingen varningsblinkers drar igång vid fel tillfällen smile
Så mjukvaran är inte korrupt, trots att jag inte följt dessa anvisningar förut när jag bytte batteri.
Konstiga datorer som behöver konstiga manövrar för en återstart och som kan förstöra sig egen mjukvara som det står i anvisningen.
Är eller iaf var inkörd på gamla system med blinkersrelä, så jag började med att söka efter det för att få stopp på eländet.
Det finns ju inget, det hela sköts elektroniskt. Och blinkljudet kommer från en liten högtalare..samma som ger olika varningar, tex glömt säkerhetsbälte.
(Undrar hur många som haft liknande fel varit på verkstad, betalat några tusen för felsökning utan att få hjälp, såg några inlägg om det)

Tack  Jesper

Senast redigerat av Subtext (26 juli 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang