Kia Ceed som gnisslar/ tjuter - video

Ansan
31 juli 2023 · 27 Inlägg

Hej!

Min Kia Ceed gnisslar/ tjuter när den rullar frikopplad och vid väldigt låg fart. Se videolänk nedan!

https://www.youtube.com/shorts/Ka3t6Tq0-hg

Vad är det för fel och kommer det att kosta miljarder? sad
Tack på förhand!

Utmarks-Loke
31 juli 2023 · 5 841 Inlägg

Låter som det kommer från bromsarna, antingen ligger dom på pyttelite eller så har du fått det klassiska gruskornet mellan bromsskölden och bromsskivan. Du kan prova att hissa upp bilen och snurra på hjulen och se att de snurrar lätt. Är det ett gruskorn kan de lossna och ramla bort om du backar.

Ansan
31 juli 2023 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som det kommer från bromsarna, antingen ligger dom på pyttelite eller så har du fått det klassiska gruskornet mellan bromsskölden och bromsskivan. Du kan prova att hissa upp bilen och snurra på hjulen och se att de snurrar lätt. Är det ett gruskorn kan de lossna och ramla bort om du backar.

Hej!

Tack för svar! Grus har jag haft förut. Får testa backa då och se. Har inga möjligheter att hissa upp bilen. Eller kan man använda en sån mackapär som när man byter däck? Har svårt att höra om det är vid ett specifikt däck.

Utmarks-Loke
31 juli 2023 · 5 841 Inlägg

Ja, man kan hissa upp med en domkraft. Annars kan du göra ett enklare test. Efter att du varit ute och kört nästa gång kan du känna i mitten på alla hjulen så det inte är jättevarmt. Lite ljummet är normalt men det får inte vara riktigt varmt. För jag gissar att det är från bromsarna ljudet kommer, och att det inte är någon större fara egentligen.

isso \m/(><)\m/
1 augusti 2023 · 742 Inlägg

Skulle tippa på slitna bromsbelägg någonstans då du har akustiska slitagevarnare

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
isso \m/(><)\m/
1 augusti 2023 · 742 Inlägg

För jobbigt att lägga upp bilder här men det är ett plåtbleck på beläggen som går emot skivan när dom är för slitna som låter precis sådär.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang