Gnissel från motorn kia ceed - 10

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

En teori från ingenstans grundar sig på egen erfarenhet. Fyllde själv med "fulgas" mitt ac-system på en äldre bil för några år sedan. Blev lite väl bra tryck... Den kylde som en galning men bilen höll på att dö när kompressorn slog till. Fick tömma ut lite så blev det bättre. En teori bara...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En teori från ingenstans grundar sig på egen erfarenhet. Fyllde själv med "fulgas" mitt ac-system på en äldre bil för några år sedan. Blev lite väl bra tryck... Den kylde som en galning men bilen höll på att dö när kompressorn slog till. Fick tömma ut lite så blev det bättre. En teori bara...

Ok man ska aldrig säga aldrig alltid jobbigt första tiden med en begagnad bil man vet intr vad den förra ägaren har gjort.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Ok man ska aldrig säga aldrig alltid jobbigt första tiden med en begagnad bil man vet intr vad den förra ägaren har gjort.

Har du kollat bilen med regnummer innan köp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
6 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Ok man ska aldrig säga aldrig alltid jobbigt första tiden med en begagnad bil man vet intr vad den förra ägaren har gjort.

Har du kollat bilen med regnummer innan köp?

Ja det såg helt ok ut inte en massa snabba byten mellan ägare.

PerArne Mycke vill ha mer...
7 augusti 2023 · 611 Inlägg

Är det en bensin eller diesel?

Hur långt har bilen rullat?

Har du bilder på drivremmen?

Vet du om drivremmen är bytt nångång?

//Per-Arne
Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

PerArne skrev:
Är det en bensin eller diesel?

Hur långt har bilen rullat?

Har du bilder på drivremmen?

Vet du om drivremmen är bytt nångång?

Det är en bensin, bilen har rullat 23600 mil. Jag misstänker att den inte är bytt på ett bra tag. Men har en kollega som kommer senare idag och ska kolla på det.

Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243077/243077-e9a7f078e06e1446ce35605d6237b712.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243077/243077-1694b8775393192f72d41c480331d41e.jpg

PerArne skrev:
Är det en bensin eller diesel?

Hur långt har bilen rullat?

Har du bilder på drivremmen?

Vet du om drivremmen är bytt nångång?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Svårt och se på bild men jag har nog sett värre. Längst ner är för övrigt ac-kompressorn. Den med 2 anslutna slangar.
·    Stäng av AC samtidigt som motorn går på tomgång.
·    Titta ner på kompressorn så ser du att remmen snurrar men plattan på utsidan den står still.
·    Be någon starta AC. Titta samtidigt. Plattan på utsidan ska nu snurra och motorn hickar kanske till lite.
► Startar tjutandet samtidigt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Svårt och se på bild men jag har nog sett värre. Längst ner är för övrigt ac-kompressorn. Den med 2 anslutna slangar.
·    Stäng av AC samtidigt som motorn går på tomgång.
·    Titta ner på kompressorn så ser du att remmen snurrar men plattan på utsidan den står still.
·    Be någon starta AC. Titta samtidigt. Plattan på utsidan ska nu snurra och motorn hickar kanske till lite.
► Startar tjutandet samtidigt?

Jag tog bilden i skyfall av regn. Tjutandet slutar när jag stänger av ac:n och bilen hickar till lite när jag sätter igång ac:n igen och då kommer Tjutandet tillbaka vid tomgång och när jag trycker lätt på gasen sedan vid högre motorvarv så hör jag inget.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Jag ser att justering för rem sitter ovanpå generatorn. Be någon spänna den några varv så är nog problemet löst sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag ser att justering för rem sitter ovanpå generatorn. Be någon spänna den några varv så är nog problemet löst sen.

Ok tack för hjälpen har en kollega som kommer ikväll och ska hjälpa mig man blir alltid nervös när det låter konstigt om motorn. När ska man byta remmen? Har enbart ägt bilar med kamrem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag ser att justering för rem sitter ovanpå generatorn. Be någon spänna den några varv så är nog problemet löst sen.

Ok tack för hjälpen har en kollega som kommer ikväll och ska hjälpa mig man blir alltid nervös när det låter konstigt om motorn. När ska man byta remmen? Har enbart ägt bilar med kamrem.

Den remmen är multiremmen. Förr kallad fläktrem. Den återfinns i alla bilar. Du tänker på kamrem/kamkedja, denna har inte med saken att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag ser att justering för rem sitter ovanpå generatorn. Be någon spänna den några varv så är nog problemet löst sen.

Ok tack för hjälpen har en kollega som kommer ikväll och ska hjälpa mig man blir alltid nervös när det låter konstigt om motorn. När ska man byta remmen? Har enbart ägt bilar med kamrem.

Den remmen är multiremmen. Förr kallad fläktrem. Den återfinns i alla bilar. Du tänker på kamrem/kamkedja, denna har inte med saken att göra.

Ok tänkte om du visste något bytesintervall rent generellt eller det är bara att köra tills den går av? Såg att den var ganska billig att byta

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:
Ok tack för hjälpen har en kollega som kommer ikväll och ska hjälpa mig man blir alltid nervös när det låter konstigt om motorn. När ska man byta remmen? Har enbart ägt bilar med kamrem.

Den remmen är multiremmen. Förr kallad fläktrem. Den återfinns i alla bilar. Du tänker på kamrem/kamkedja, denna har inte med saken att göra.

Ok tänkte om du visste något bytesintervall rent generellt eller det är bara att köra tills den går av? Såg att den var ganska billig att byta

Vet inte hur de gör på service men när den börjar se sliten ut eller -som i ditt fall- föra liv så kanske byte är aktuellt. Som du nämner är den inte dyr. Vare sig i inköp eller byteskostnad på verkstad. Går den av eller hoppar loss kommer bilen att sluta ladda och laddningslampan tänds på instrumentpanelen. Även ac slutar kyla. Beroende på hur mycket förbrukare som är på och i vilket skick batteriet är kan du bara köra cirka 10-15 km till innan bilen dör. Innan dess kommer diverse varningslampor att tändas och ABS, ESP och servostyrning att sluta fungera rätt omgående.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Terran65
7 augusti 2023 · 32 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Terran65 skrev:

Hybrid_ skrev:

Den remmen är multiremmen. Förr kallad fläktrem. Den återfinns i alla bilar. Du tänker på kamrem/kamkedja, denna har inte med saken att göra.

Ok tänkte om du visste något bytesintervall rent generellt eller det är bara att köra tills den går av? Såg att den var ganska billig att byta

Vet inte hur de gör på service men när den börjar se sliten ut eller -som i ditt fall- föra liv så kanske byte är aktuellt. Som du nämner är den inte dyr. Vare sig i inköp eller byteskostnad på verkstad. Går den av eller hoppar loss kommer bilen att sluta ladda och laddningslampan tänds på instrumentpanelen. Även ac slutar kyla. Beroende på hur mycket förbrukare som är på och i vilket skick batteriet är kan du bara köra cirka 10-15 km till innan bilen dör. Innan dess kommer diverse varningslampor att tändas och ABS, ESP och servostyrning att sluta fungera rätt omgående.

Då har man lärt sig nya saker idag med. Googlade lite på just vad som händer om multiremmen går av och då blev jag mörkrädd allt från det du skriver till en söndertraslad motor med knäckta kolvar etc. Jag kollade på en film angående byte av multiremmen såg inte särskilt svårt ut framför allt om man hade en självjusterande spännare. Något jag misstänker att jag inte har

Mossan1
7 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Alltså, man ska en REJÄL dos otur om man ska råka riktigt illa ut av brusten MULTIrem.  Det finns fall där brusten multirem trasslat in sig i kamremmen och fått den att hoppa av = interna motorskador. Men det är inte vardagsmat.

Stående efter nån mil, eller kanske typ 30min =ja. Eftersom batteriet tar slut.
Varningslampor osv är ju pga just det.
För bara brusten multirem ger inga följdskador i sig, men kan alltså med riktig OTUR ge skador INDIREKT av en omkringvispande rem som slår sönder saker.

Vissa motorer har lättare att drabbas av det än andra.
Men det är OTUR, som sagt.

Remmen på bilden ser inte dålig ut alls.
Brukar då vara fulla av torrsprickor. Speciellt på ribbade sidan.

Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang