2667
Sök

En liten men viktig fråga

10 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
Min Citroen c4 hatchback vill inte starta. Startmotorn går runt, men inte mer än så och batteriet är fulladdat. När jag kört diagnostik så säger den typ open loop faulty. Inget fel på bränslepumpen, det har vi testat genom att koppla mannens mc batteri direkt till bränslepumpen. Men kollar vi utan att koppla batteri direkt till pumpen så kommer det knappt någon ström alls när vi försöker starta.

Kan det vara så enkelt att det är reläet som behöver bytas? Tändstift och tändkassett är också bytt.
Senast redigerat av Caroline740 (5 juli 2023)

3 666 Inlägg
5 juli 2023
Vad var felkoden?
Inte texten.
Koden säger så mycket mer. Typ: P 1234

10 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
Jag googlade på det när jag såg det. Då stod det typ att loopen ska stängas när det inte behövs någon hjälp att driva fram drivmedlet. Tycker det låter som att det skulle kunna vara reläet. Att det typ ska stänga loopen när bränsletillförseln kan jobba själv. Det var snart 3 veckor sedan.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 353 Inlägg
5 juli 2023
Caroline740 skrev:
Min Citroen c4 hatchback vill inte starta. Startmotorn går runt, men inte mer än så och batteriet är fulladdat. När jag kört diagnostik så säger den typ open loop faulty. Inget fel på bränslepumpen, det har vi testat genom att koppla mannens mc batteri direkt till bränslepumpen. Men kollar vi utan att koppla batteri direkt till pumpen så kommer det knappt någon ström alls när vi försöker starta.

Kan det vara så enkelt att det är reläet som behöver bytas? Tändstift och tändkassett är också bytt.

Näe förvisso, men kommer det fram ström till pumpen i kabeln från bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Caroline740 skrev:

Näe förvisso, men kommer det fram ström till pumpen i kabeln från bilen?

/Benny

Mycket lite.

10 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Byt bränslerelät!

Min pojkvän beställde ett imorse.
Så det är på väg

10 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Byt bränslerelät!

Nu har vi testat att byta bränslerelä. Men det funkar fortfarande inte

6 228 Inlägg
26 juli 2023
Det var ingen överraskning.
För att reläet skall dra så måste motorn sända ut en signal till det. Det gör inte motorn om inte allting stämmer.
Har tändstiften någon gnista? Om bilen har varvräknare, rör nålen i såna fall på sig när ni försöker starta? Det jag försöker utröna är om det kommer någon signal från svänghjulsgivaren, kamsensorer eller vad nu motorn använder för att avgöra exakt i vilket läge den är.

10 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
För att reläet skall dra så måste motorn sända ut en signal till det. Det gör inte motorn om inte allting stämmer.
Har tändstiften någon gnista? Om bilen har varvräknare, rör nålen i såna fall på sig när ni försöker starta? Det jag försöker utröna är om det kommer någon signal från svänghjulsgivaren, kamsensorer eller vad nu motorn använder för att avgöra exakt i vilket läge den är.

De har ingen gnista. Men ändå är alla tändstiften bytta och även kassetten.. Får kolla varvräknaren när jag är uppe hos min pojkvän i Vrena nu i helgen. Jag återkommer. Då kan ni även få felkoderna vi fick när de avlästes.

10 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:

Har en digital varvräknare. Och den gav normalt utslag när min pojkvän testade att bogsera igång den. Och då hörde man att motorn försökte hoppa igång.

6 228 Inlägg
27 juli 2023
Saknas gnistan behövs ju en lite grundligare felsökning. Men det låter lite märkligt att den nästan startade när den bogserades, om gnistan saknas

10 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Saknas gnistan behövs ju en lite grundligare felsökning. Men det låter lite märkligt att den nästan startade när den bogserades, om gnistan saknas

Ja. När vi försökte bogsera igång den så tändes instrumentbrädan och motorn gick delvis igång men dog igen. Försökte trycka på gasen flera gånger. Men ingen reaktion.

Forummoderator
18 293 Inlägg
28 juli 2023
Caroline740 skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Ja. När vi försökte bogsera igång den så tändes instrumentbrädan och motorn gick delvis igång men dog igen. Försökte trycka på gasen flera gånger. Men ingen reaktion.

Men om ni bara sätter den i läge tändning så fungerar allt annat i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Caroline740 skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Men om ni bara sätter den i läge tändning så fungerar allt annat i bilen?

Nej.
Inget funkar i bilen då.
Och kan säga att batteriet är fulladdat

10 Inlägg
10 augusti 2023
Trådstartare
Här kommer felkoderna på min bil.

P0704
P1671
U2000
P1693
2144