Navara

Olvert
14 augusti 2023 · 1 Inlägg

Tjena. Har en Navara d40 2012 . Den tappar nästan all kraft efter ca 10 sekunder på tomgång och varvar väldigt långsamt upp till 2500-3000 varv sen vill den inte varva mer. Slår jag av tändningen och startar så går den hur bra som helst när jag kör. Har bytt bränsletrycksregulator utan någon skillnad. Något som har någon ide om vad felet kan vara?

Senast redigerat av Olvert (14 augusti 2023)

Koster
17 augusti 2023 · 108 Inlägg

Har bara varit med om såna symptom en gång, i en VW Golf 1.9 tdi. Då var felet att bränsletanken var full av diesel alger som satte igen bränslepumpen emellanåt. Stängde man av och startade om så fungerade den igen då algerna föll bort när pumpen slutade dra.. Dock så uppkom problemet även ibland när man accelererade kraftigt.

Finns det inget fel på bränslesystemet så skulle då jag börja tänka elfel och börja med att försäkra mig om att alla jordpunkter var hela och rena ifrån oxidering. Jordfel kan ge de mest djävulskt konstiga problem.

Senast redigerat av Koster (17 augusti 2023)

zemet
18 augusti 2023 · 4 041 Inlägg

Min navara brukar tappa kraft och vägra varva över 2500 någon gång om året.

Det beror på att det är vatten i dieselfiltret.
Vet inte varför det är såhär på navara men jag har haft 2 st som varit lika dana, verkar som det blir en del vattenkondens i tankarna på navara.

Lösningen är enkel, det sitter en urtappningsplugg på bränslefiltret i motorrummet.
Lossa pluggen lite och använd sedan handpumpen för att pumpa ut några deciliter bränsle.

Dra åt pluggen och pumpa upp tryck med handpumpen.

Efter detta brukar jag kunna köra typ 1000 mil till om jag inte byter filter innan dess.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang