Blanke skrev:
Skriver från egen erfarenhet av att faktiskt lyckas häva köp av en bil köpt på blocket.
Studerade i många dagar exakt vad som gäller och om mitt minne är korrekt så kan mycket av det grundas i:
-sålde du bilen "som är"/"säljes i befintligt skick"? Det här KAN betyda att mer ansvar hamnar på köparen att gå igenom bilen.
-vad är det faktiska värdet på bilen, och vad sålde du den för? Sålde du honom en bil för 20000kr och är det här vad man kan förvänta sig att värdet på en fungerande modell ligger runtom? Eller sålde du honom bilen för 5000kr? Köper du en Ferrari för 500kr är underliggande problem inräknat i priset.
-Har du undanhållit information som någon i din roll bör ha vetat av? T.ex. är du en mekaniker och säljer en bil som har trasig topplockspackning och går på 3 cylindrar? Då kan man anse att du har undanhållit information och upphäv är möjligt.
Det var dessa punkter jag utgick utifrån när jag lyckades häva ett köp, och det gick! En mekaniker sålde en bil för 10000kr som ansågs vara i ett relativt fungerande skick. 5 mil efter köpet föll avgassystemet av, vevhuset flög åt helvete, förgasaren kleggade igen och motorn började rusa vid start och slutligen försvann all kompression i alla cylindrar. Tog det här till säljaren och fick tillbaka alla pengar direkt. Hans svar var "Nä jag har kört den och bytt olja sisådär och jag trodde den var i ett bra skick".
Ta det jag skrev med en nypa salt, ingen jurist.