2221
Sök

När ett agm batteri anses vara slut

2 Inlägg
2 september 2023
Trådstartare
Har ett agm batteri som är 6-7år bilen klagar rätt som det är på att volten är låg då den stått stilla i några dagar
när jag laddar det fullt med en ctek så landar det på 12.9volt men trillar fort ner till 12.1volt. Detta är då den sitter i bilen och det finns ju alltid något litet som drar ström i en modern bil.

Bilen startar lätt nu när det är varmt ute.
Men här kommer grejen som gör mig förvirrad.

Volten är lägre och gränsfall till låg
hälsan på batteriet är 45-50%
Även verkstan säger att det är ok
Men den verkar inte kunna hålla volten. Den faller som sagt från 12,9 till 12.1 på 10-15min i bilen
Men står den löst så håller den volten på 12.54

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247242/247242-8629cd6869b4d4415560662de4e0f621.jpg

Ruter Knekt
735 Inlägg
2 september 2023
1. Vad för bil
2. Tänker tjuvström
3. Skulle bytt batteri om det är startbatteriet. Inte skitkul när det väl landar under 12V.

Något sen på bollen

Forummoderator
18 257 Inlägg
2 september 2023
582 över 800 bara? Lite dåligt. Vad är det för bil? Är det en nyare som kräver mycket mos så byt batteriet.

EDIT: Om bilen klagar på underspänning så är den ju nyare... Byt batteriet. Men kolla gärna så den laddar som den ska.
Senast redigerat av Hybrid_ (2 september 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
3 september 2023
Trådstartare
Det är en bmw f20  1serie

Har kollat så den laddar rätt
Det blev ett nytt batteri då jag inte vill ha strul i vinter
men nu står det gamla löst och håller 12.54volt efter en full laddning
men då det satt i bilen föll det ner till 12.1 volt och detta hände fort
det nya ligger stabilt så något spök var det med det gamla men vad är frågan.

Forummoderator
18 257 Inlägg
3 september 2023
Hämtade hem båtbatterierna idag. Aj fan. Huvudströmbrytaren har varit påslagen. Förbrukningsbanken höll 5-6 volt... Nu har även jag och pyssla med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 584 Inlägg
3 september 2023
Hybrid_ skrev:
Hämtade hem båtbatterierna idag. Aj fan. Huvudströmbrytaren har varit påslagen. Förbrukningsbanken höll 5-6 volt... Nu har även jag och pyssla med.

dags att skaffa huvudbrytare som avaktiveras av att man stänger av båten smile   

totalt förelegat att ha en huvudbrytare till något idagens läge smile

det är liksom som gjort för att man glömmer den på smile

man kan ju även göra så att den bryter strömmen efter en viss tid eller att man låter den bryta när man kommer ner till för låg späning så man slipper döda batteriet  smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ruter Knekt
735 Inlägg
3 september 2023
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:

dags att skaffa huvudbrytare som avaktiveras av att man stänger av båten smile   

totalt förelegat att ha en huvudbrytare till något idagens läge smile

det är liksom som gjort för att man glömmer den på smile

man kan ju även göra så att den bryter strömmen efter en viss tid eller att man låter den bryta när man kommer ner till för låg späning så man slipper döda batteriet  smile

Volt cutoff är bra skit, smidigt som fasen till extrabatteriet har jag märkt. Orkar inte mäkta solceller och skit så kör dubbla batterier till generatorn, cutoff under 13V, så kan man ha lampor, verktyg om man vill utan att nojja över att dränera startbatteriet. Undvik dock billigaste möjliga (om inte hemmabygge), mitt biltema-gojs gav upp direkt den frusit (torrt) en gång.

Något sen på bollen

Sök