Som rubriken lyder är min Audi Coupé från 1990 (B3 2.3 10V) svårstartad direkt efter man stängt av den. Väntar man ca 10-15 minuter så smäller den igång direkt utan problem.
Detta fenomen uppstår både när motorn är kall eller varm. Den går alltså igång hur enkelt som helst vanligtvis MEN direkt när jag stängt av den, så vill den inte komma igång / är väldigt svårstartad. Känns även som den inte går helt rent när jag kör, den går aningen ojämnt. Någon som har nån idé på vad som kan vara orsaken?
Hej igen! Har nu felsökt ytterligare, misstänkte att det var något fel med tempgivaren på bilden, har nu bytt den och problemet kvarstår. Sjukdomen på bilen försvinner nämligen om man kopplar ur den kontakten, därav misstänkte jag att givaren var trasig… nån som vet vad det kan bero på? Det måste väl ha o göra med denna kabel på nåt vis då det funkar när man drar ut den
Då är det väl bara att byta tempgivaren (svart eller vit??)! Kostar inte mycket på eBay. Audi Tradition kanske också har liksom autodoc. Även skruvat.se kanske har.
Jag testade att byta den som jag skrev men det hjälpte inte…
Med det menar jag att den fortfarande ej vill starta efter direkt efter avstängning (från 0-10 minuter efter). Men när jag då snabbt går ut och drar ut kontakten helt så smäller den igång direkt utan några problem.
Man skulle ju kunna ha den utdragen hela tiden och lösa problemet på det sättet men det känns inte som det är rätt väg att gå?