Laddbox/laddstation 7.5 kWh 1 fas ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september · 13 335 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
22 september · 3 093 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september · 13 335 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

något sätt begränsas ju laddningen om inte effekten finns..   antingen via ladd stationen eller bilen.  aldrig att man låter något slockna helt pga den försöker ta mer effekt än vad som finns tillgängligt.  någon form av begräsning någonstans finns det.. 

sen att säckringen drar om man försöker plocka 16amp på en 6amp säkring säger sig själv.  någonsans finns det något som reglerar hur mycket effekt man tar från nätet vs hur mycket som finns att tillgå.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
24 september · 3 093 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

något sätt begränsas ju laddningen om inte effekten finns..   antingen via ladd stationen eller bilen.  aldrig att man låter något slockna helt pga den försöker ta mer effekt än vad som finns tillgängligt.  någon form av begräsning någonstans finns det.. 

sen att säckringen drar om man försöker plocka 16amp på en 6amp säkring säger sig själv.  någonsans finns det något som reglerar hur mycket effekt man tar från nätet vs hur mycket som finns att tillgå.

Precis, laddstationen och huset är avsäkrat, boxen och tex bergvärmen har oftast lastvakt, sen knivsäkringar ute i gatan, osv osv. Spänning och frekvens faller inte mycket, det skadar utrustning. Säkringar kan gå. Börjar frekvensen sjunka i ett för stort område släcker nätägaren ner det (något som knappt aldrig händer i Sverige).

Det som däremot händer:
Du installerar 10 laddstolpar vid ett hyreshus med 80A huvudsäkring; alla 10 laddarna kan då inte ladda med full effekt samtidigt, men tex laddhybrider använder oftast bara 1 fas, vilket innebär att man kan förflytta last till andra faser om man har någorlunda intelligenta boxar och man kan ladda 10 hybrider med full effekt men kanske inte 10 Tesla model S  eller Porsche (32A / 22 kw laddare), varefter bilar börjar bli fulla ökar boxarna effekten till de som har kvar att ladda osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang