4468
Sök

Extra mätare

60 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
Hej!

Jag har planer på att sätta in en oljetrycksmätare och en voltmätare på min 9-3a som jag har som bruks (har redan i V4an) och undrar lite om de där adaptrarna som man sätter mellan oljefiltret och motorn fungerar? Eller bör man skaffa en sådan som man sätter mellan oljetryckskontakten och motorn?

Jag undrar även lite var jag bäst kopplar voltmätaren? Varför jag vill ha en sådan är för att laddningen dog i somras på bilen och jag fick skruva en del i somras bara för att konstatera att det hade blivit skit mellan pluskabeln och generatorn. smile
Senast redigerat av Crankshaft1992 (23 september 2023)

3 069 Inlägg
23 september 2023
En ”macka” som man sätter mellan filter och block/värmeväxlare rekommenderar jag ej.
Skulle hellre köra ett Y-kors vid befintliga oljetryckskontakten.

En voltmätare skulle jag koppla med plus mot batteripol, och jord mot chassi över ett relä.
Antingen det eller koppla en +15 på mätaren, typ tjuva in sig i en säkringsdosa.

7 675 Inlägg
23 september 2023
På en av mina bilar har jag tjyvat på bromssljuskontakten, på en annan på ciggtänduttaget.
Jobbigt att gå genom torpedväggen på många bilar.

Beträffande oljetrycksgivaren enklast att ersätta kontakten för oljetrycksvarningslampan.
I o m mätaren behövs ju inte lampan - om man inte behöver dubbelkolla.

60 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
En ”macka” som man sätter mellan filter och block/värmeväxlare rekommenderar jag ej.
Skulle hellre köra ett Y-kors vid befintliga oljetryckskontakten.

En voltmätare skulle jag koppla med plus mot batteripol, och jord mot chassi över ett relä.
Antingen det eller koppla en +15 på mätaren, typ tjuva in sig i en säkringsdosa.

Det är en sådan koppling som jag har på V4an. Men var lite osäker på hur jag ska göra på 9-3an. Men blir nog bäst med en sådan Y.
Och det var lite så (+ på batteri) som jag hade tänkt det för voltmätaren. Men ville höra andras förslag före. Jag har dock inte än köpt in mätarna utan kollat lite vilka alternativ jag har och även om jag ska ha digitala eller analoga mätare. Minns även att bland annat Biltema hade ju en slags multikonsoll med flertalet mätvärden. Dock en sådan har jag inte plats med utan tänkte skaffa ett mätarhus som man sätter antingen på A-stolpen eller se om de kan passa i glipan mellan stereon och instrumentbrädan. Tidigare ägare har tagit ur originalstereon och satt in en enkeldin.   smile
Senast redigerat av Crankshaft1992 (23 september 2023)

7 675 Inlägg
23 september 2023
Finns ju även alternativet med voltmeter i ciggtänduttaget.

60 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
torsen skrev:
Finns ju även alternativet med voltmeter i ciggtänduttaget.

Inte lika snyggt och där har jag redan GPSsen. Och även om jag vet vägen kör jag ändå gärna med den för att ha någorlunda tidsangivelsen när jag är framme plus att jag även har trafikinformation i den gällande trafikolyckor och vägbyggen. ^^ Och vet att det finns grenkontakt, men föredrar ändå att koppla den på annat vis.

60 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
granadadr skrev:
eller usb inkl volt,, sådana använder jag,, finns i röd blå å grön smile
https://www.ebay.com/itm/363681082216?h … R47b45_YYg

Det är ju ett alternativ för voltmätaren. Dock inget oljetryck på den. Eftersom det är min första turbobil vill jag gärna ha lite koll på oljetrycket också. Speciellt när jag inte riktigt är kompis med den oljesticka som är på bilen.

Sen har du koll på vad frakten blir nu när tedrickarna som kör på fel sida inte längre är med i EU? En arbetskamrat tänkte ju köpa en såndär heldämpad downhillcykel från Storbritannien men han ångrade sig när han fick veta att tullen skulle nästan vara dyrare än vad cykeln kostade.  Kan tillägga att cykeln kostade ungefär vad en bil kostar.

7 481 Inlägg
24 september 2023
Crankshaft1992 skrev:
granadadr skrev:
eller usb inkl volt,, sådana använder jag,, finns i röd blå å grön smile
https://www.ebay.com/itm/363681082216?h … R47b45_YYg

Det är ju ett alternativ för voltmätaren. Dock inget oljetryck på den. Eftersom det är min första turbobil vill jag gärna ha lite koll på oljetrycket också. Speciellt när jag inte riktigt är kompis med den oljesticka som är på bilen.

Sen har du koll på vad frakten blir nu när tedrickarna som kör på fel sida inte längre är med i EU? En arbetskamrat tänkte ju köpa en såndär heldämpad downhillcykel från Storbritannien men han ångrade sig när han fick veta att tullen skulle nästan vara dyrare än vad cykeln kostade.  Kan tillägga att cykeln kostade ungefär vad en bil kostar.

jag beställde mina från Kina,, billigare frakt mm då,, jag tog bara första bästa länk från Ebay  jag ska ha 3 mätare plus denna då, turbotryck, oljetryck å oljetemp, jag har iof en bus/racebil,, så man vill hålla lite koll på skiten, finns mkt annat jox i den med så klart, som ej rekomenderas i en vanlig gatbil

7 675 Inlägg
24 september 2023
Lite  o t.
Jag har/hade andra problem.
Temperaturen på motoroljan och växellådsoljan.
Tog två temperaturmätare från en NIBE energiåtervinning.
Najade hårt fast sonderna med koppartråd på en hållare på motorns oljetråg samt vid röret mellan oljekylare och växellåda.
Vid offroad/terrängkörning kör man så sakta att fartvinden blir för låg på oljetråg och växellåda.
Najade temporärt fast en sond från en trådlös stektermometer på en av servostyrningsslangarna.
Skrämmande hög temperatur - högre än både växellåds- och motoroljan.
Monterade därefter en fast kylfläkt som kyler styrservopumpen.
Ovan relaterade händelser på en moddad Jeep Wrangler.

Nu för tiden nöjer jag mig med att kolla motoroljetemperaturen medelst sonden till en stektemometer, som jag rätat ut, och släpper ner i oljestickans hål.
Vågar inte ha sonden där när motorn går.
Vet inte, men kanske kan motorns roterande delar komma i kontakt med sonden?
Herredjävlar vad jag brände mig på sonden första gången jag drog upp den - nu har jag lärt mig den läxan, haha!

Sök