Köpråd Opel Astra 2005, tempmätare och rost?

Aero T16
11 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Var och tittade på en Opel Astra 1.6 - 2005 kombi idag.

Lyckades inte hitta någon tempmätare på bilen, finns det tempmätare på dessa bilar?

Är det normalt att det börjat rosta vid gummilister och nederdelar av dörrarna på en så pass ny bil?

Kamremmen är inte bytt, ska bytas vid 15000 mil, hur billigt kan man få denna bytt?

Kontakten till en bakdörren har glidit isär och skadats så ena bakdörren gick inte att låsa, dyrt att fixa?

Något annat som brukar strula med dessa bilar?

URL=http://forumbilder.se]http://forumbilder.se/images/a41201133614P62d5.jpg[/url]

http://forumbilder.se/images/521201133940P71d6.jpg

http://forumbilder.se/images/6d1201134056P62df.jpg

Senast redigerat av Aero T16 (11 augusti 2011)

Rquired Allmänt envis
11 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Har en bekant med precis en sådan Astra kombi och han är inte ett dugg nöjd, precis som på bilderna så rostar den och sedan går en massa småsaker sönder; Kontakter som ger upp eller trillar av, vindrutetorkare som låter och/eller inte fungerar och ett högfrekvent irriterande ljud från fläkten som verkstaden inte löst trots ett flertal besök är bara de exempel jag kommer ihåg.

Om den har en temperaturmätare minns jag inte, men du kan inte tänka dig någon japansk bil istället om du nu är ute efter att byta? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MR-P
11 augusti 2011 · 135 Inlägg

De var inte så fint exemplar då den är såpass ny. farsan ska sälja sin brors opel astra 1.6 -07.... dock har den gått 7000 mil så inga skavanker eller fel finns... men kan man fråga vad du ska betala för den? farsan begär 65000 för sin brors bil... då måste den du tittat på vara betydligt billigare?... så får du den till ett fyndpris så är de bara att slå till smile

Edit: De har inga tempmätare smile

Senast redigerat av gasolinbloood (11 augusti 2011)

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Aero T16
11 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Den jag kollade på har rullat drygt 14000 mil och de begär 53000.

Ingen tempmätare? :S.

Det låter ju helt galet, hur ska man se att den inte bli överhettad utan tempmätare?

Är väl öppen för japanska bilar men de ligger så mycket högre i pris.

MR-P
11 augusti 2011 · 135 Inlägg

Aero T16 skrev:
Den jag kollade på har rullat drygt 14000 mil och de begär 53000.

Ingen tempmätare? :S.

Det låter ju helt galet, hur ska man se att den inte bli överhettad utan tempmätare?

Är väl öppen för japanska bilar men de ligger så mycket högre i pris.

Jo men deär likadant i min BMW... går temperaturen i motorn upp så får du upp en varning. Tror de finns två sorters varningar: 1. kör lungt (gul lampa) 2. stäng av motorn (röd lampa)

Edit: Om du vill ha min åsikt så köp hellre något japanskt eller tyskt... du kommer få mycket mer bil för pengarna även om bilen är äldre än den opeln du tittat på.

Senast redigerat av gasolinbloood (11 augusti 2011)

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Henrik_1
17 augusti 2011 · 1 Inlägg

Hej

Det finns inte på denna modell, de har sparat in på denna :-)
jag har själv en 06 som nu skall in på rostlagning i skärmar och dörrar samt höger tröskel.

om själva rostskyddsgarantin skall gälla måste det utföras kontoll varje år enligt min handlare. detta måste man visst själv på peka att de skall göra. det räcker inte med att lämna in bilen på saab/opel. är inte detta ifyllt i serviceboken får man inte ut något. kolla detta noggrant innan du köper bilen(om du verkligen vill köpa den).

kolla kopplingen noga. hugger den kan det bli jobbigt. jag har på min bil bytt ut hela kopplingen svänghjulet mm, som tur gick detta på garantin. Släpp upp koplingen långsamt gärna i "motlut" hugger bilen mycket kan det vara problem. Jag kunde inte ens  krypköra med bilen :-(

Henrik

DuelBall Seg bôvel
17 augusti 2011 · 322 Inlägg

Henrik_1 skrev:
Hej

Det finns inte på denna modell, de har sparat in på denna :-)
jag har själv en 06 som nu skall in på rostlagning i skärmar och dörrar samt höger tröskel.

om själva rostskyddsgarantin skall gälla måste det utföras kontoll varje år enligt min handlare. detta måste man visst själv på peka att de skall göra. det räcker inte med att lämna in bilen på saab/opel. är inte detta ifyllt i serviceboken får man inte ut något. kolla detta noggrant innan du köper bilen(om du verkligen vill köpa den).

kolla kopplingen noga. hugger den kan det bli jobbigt. jag har på min bil bytt ut hela kopplingen svänghjulet mm, som tur gick detta på garantin. Släpp upp koplingen långsamt gärna i "motlut" hugger bilen mycket kan det vara problem. Jag kunde inte ens  krypköra med bilen :-(

Henrik

Tidig rost verkar vara ett problem med Oplar av denna årgång.
Körde om en vit Meriva häromdagen på E4:an, och vad jag kunde se så hade den stora rosthål i vänster tröskel samt nedre delen av dörren.
Förmodligen också en 05:a med tanke på att registreringsnumret började med WZ.

ovewall
2 oktober · 21 Inlägg

Tempmätaren på Astra -05 sitter i radiodelen. Där finns också en hel del annan info.
Håll inne översta knappen till höger om volymratten i sju sekunder tills du hör ett pip. (Radion måste vara på men den behöver inte höras.)
Sedan trycker du nio gånger på knappen under, märkt BC tror jag. Där ser du tempmätaren.

Low
2 oktober · 3 245 Inlägg

ovewall skrev:
Tempmätaren på Astra -05 sitter i radiodelen. Där finns också en hel del annan info.
Håll inne översta knappen till höger om volymratten i sju sekunder tills du hör ett pip. (Radion måste vara på men den behöver inte höras.)
Sedan trycker du nio gånger på knappen under, märkt BC tror jag. Där ser du tempmätaren.

Perfect, 12 år senare. Men visst framtida som tittar på tråden hjälper en del:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang