Motorn stannar inte på skoda fabia 1.6tdi

Mattim
4 oktober 2023 · 2 Inlägg

Suck.
Har ett skumt fel på min skoda fabia 1.6 tid från 2014. I går när jag vred av tändningen och tog ut nyckeln stannade inte motorn. Instrumenteringen började blinka mendan kupéfläkten stannade. Felet kvarstår konstant men efter lite testande har jag upptäckt att motorn stannar om jag lägger in backen eller vrider av belysningen, när tändningen är av.

I dag märkte jag även att varvtalet på tomgång begränsas till 2500 rpm när jag står still. Direkt bilen rullar det minsta är varvtalet inte begränsat, även om jag frikopplar. Inga varningslampor eller felmeddelanden i bilen. Jag har inte hunnit läsa ur bilens felkoder ännu.

I sammanhanget känns det relevant att nämna att jag fick in rejält med snö i hela främre delen i kupén förra vintern.  Det ledde till att kretskortet i gaspedalen blev förstört och problem med vindrutetorkarregleget. Det senare gick över av sig själv efter några månader när jag inte fick tag på en reservdel.

Någon som har några idéer om vad som kan orsaka detta?

simlar
5 oktober 2023 · 5 528 Inlägg

Max 2500rpm stillatående är normalt, dom är programmerade så.

Att den inte stänger av när du vrider av nyckeln är däremot inte normalt och kräver felsökning.
Vad som orsakar att strömmen inte helt stängs av när du vrider av tändningen måste hittas.

Senast redigerat av simlar (5 oktober 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mattim
5 oktober 2023 · 2 Inlägg

simlar skrev:
Max 2500rpm stillatående är normalt, dom är programmerade så.

Att den inte stänger av när du vrider av nyckeln är däremot inte normalt och kräver felsökning.
Vad som orsakar att strömmen inte helt stängs av när du vrider av tändningen måste hittas.

Tack för svar. Är du säker? Jag har ägt bilen sen 2018 och aldrig tänkt på det:)

Jo, det vore skönt att hitta. Ska försöka få felkoder utläsa idag och se om det möjligen ger något.

simlar
5 oktober 2023 · 5 528 Inlägg

100% säker, årsmodell 2011-2018 TDI har varvstopp på 2500rpm vid stillastående.

Låter som en bra start på felsökningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang