Bmw generator

passatmaffia
6 oktober 2023 · 97 Inlägg

Tjena har en Bmw e61 525d
Misstänker generator ras då bilen bara laddar 11.8
Men blir fundersam eftersom att jag har kört kanske 20-25 mil med en bil som endast laddar 11.8
Så jag har börjat fundera om de finns något annat som gör att den laddar dåligt ?
Eller är de så enkelt att generatorn e färdig bara?
Känns som batteriet skulle sugas ur mycke snabbare om generatorn inte laddar

passatmaffia
6 oktober 2023 · 97 Inlägg

passatmaffia skrev:
Tjena har en Bmw e61 525d
Misstänker generator ras då bilen bara laddar 11.8
Men blir fundersam eftersom att jag har kört kanske 20-25 mil med en bil som endast laddar 11.8
Så jag har börjat fundera om de finns något annat som gör att den laddar dåligt ?
Eller är de så enkelt att generatorn e färdig bara?
Känns som batteriet skulle sugas ur mycke snabbare om generatorn inte laddar

++ det har vart en hel del start och stopp,inte 25 mil i ett ända svep

Mossan1
7 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Det kan ju vara så att den laddar, men för låg spänning. Dvs det går ner till 11.8v, men inte lägre.  Då går det avsevärt saktare än att det kontinuerligt sjunker allteftersom batteriet laddas ur.

Alternativet är väl att det är dåligt kontakt, kabel som nästan är av, osv.  Men då borde det bli väldigt varmt där.

Senast redigerat av Mossan1 (7 oktober 2023)

passatmaffia
7 oktober 2023 · 97 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det kan ju vara så att den laddar, men för låg spänning. Dvs det går ner till 11.8v, men inte lägre.  Då går det avsevärt saktare än att det kontinuerligt sjunker allteftersom batteriet laddas ur.

Alternativet är väl att det är dåligt kontakt, kabel som nästan är av, osv.  Men då borde det bli väldigt varmt där.

Menar du att den dåliga kontakten gör att det blir låg spänning ?
Är riktigt världelös på fordons el så alla tips e tacksamma😀

Mossan1
7 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Ponera att kabeln som levererar  strömmen till batteriet från generatorn är av till 95%. Då får du en flaskhals för strömmen och skulle TEORETISKT kunna ge detta fenomen. Men, då blir det också varmt vid brottet.
Samma om kontakten mot motorn är dålig.  Där kanske det inte märks om det blir varmt, samt att ALLT blir varmt intill motorn helt naturligt.

Att med en multimeter mäta DC spänning mellan motorns metall och generatorns metall är ett sätt att finna dylikt, som tidigare nämnts.  Bör vara 0v eller väldigt nära mätt så.  Har du +1v i potensialskillnad är du nått på spåren.

Samma mätning mellan generatorns strömkabel och batteri+ (eller hjälpstartpunkten om batteriet inte är i motorrummet)
Ska också vara 0v.

Och mät när det är belastning, dvs när motorn går.  Kanske nån extra förbrukare på.  Obelastat räcker flaskhalsen till.

Jag skriver flaskhals i stället för en massa eltermer. Lättare att förstå.

Sannolikaste felet är dock utslitna kol i generatorn.

Senast redigerat av Mossan1 (7 oktober 2023)

passatmaffia
8 oktober 2023 · 97 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ponera att kabeln som levererar  strömmen till batteriet från generatorn är av till 95%. Då får du en flaskhals för strömmen och skulle TEORETISKT kunna ge detta fenomen. Men, då blir det också varmt vid brottet.
Samma om kontakten mot motorn är dålig.  Där kanske det inte märks om det blir varmt, samt att ALLT blir varmt intill motorn helt naturligt.

Att med en multimeter mäta DC spänning mellan motorns metall och generatorns metall är ett sätt att finna dylikt, som tidigare nämnts.  Bör vara 0v eller väldigt nära mätt så.  Har du +1v i potensialskillnad är du nått på spåren.

Samma mätning mellan generatorns strömkabel och batteri+ (eller hjälpstartpunkten om batteriet inte är i motorrummet)
Ska också vara 0v.

Och mät när det är belastning, dvs när motorn går.  Kanske nån extra förbrukare på.  Obelastat räcker flaskhalsen till.

Jag skriver flaskhals i stället för en massa eltermer. Lättare att förstå.

Sannolikaste felet är dock utslitna kol i generatorn.

Tack så mycke för beskrivning och tips av fel!
Tippar också på kolen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang