Hur kan trycket i ett däck gå under ca 1 bar?

d-b
13 oktober 2023 · 541 Inlägg

Om jag förstår saken rätt är 1 atmosfär ≈ 1 bar ≈ normalt lufttryck vid havsnivån = lufttycket vi har runtomkring oss till vardags. Nyligen fick jag punktering på ett däck, men innan jag visste att det var punkterat försökte jag pumpa upp det, men då visade pumpen på macken 0,4 bar. Hur är det möjligt? Om däcket är helt utan tryck borde det ju ha samma tryck som omgivande luft, dvs ungefär 1 bar, eller??

zemet
13 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Ja du har rätt. Men trycket i däcket måste ju vara större än omgivningens tryck.

Så ditt tryck på 0.4 bar var egentligen ett tryck på 1.4 bar men endast 0.4 bar högre än omgivningstrycket.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lucif3r
13 oktober 2023 · 2 215 Inlägg

bar mäts i övertryck jämntemot atmosfärstrycket smile så ska man vara riktigt noga är trycket i däcket atmosfärstryck + 0.4bar.

d-b
13 oktober 2023 · 541 Inlägg

Jag misstänkte att det var något sådant, men det är ju märkligt att man inte anger det korrekta värdet på pumpen (alltså 1,4 bar i det här fallet). Kan inte spontant komma på i något annat sammanhang där man anger ett värde på det här sättet.

Lucif3r
13 oktober 2023 · 2 215 Inlägg

Det absolut mesta som har med övertryck att göra mäts på det viset. smile Eftersom det är ett ÖVERtryck

Mossan1
13 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det absolut mesta som har med övertryck att göra mäts på det viset. smile Eftersom det är ett ÖVERtryck

Exakt. Övertryck och undertryck mäts alltid ifrån omgivningstrycket som bas.

Visst skulle man kunna ha 0 som absolut vakuum och räkna uppåt därifrån (som Kelvin i temperatur), men då är det svårt att veta om man har samma tryck som omgivningen eller något över/under.
Omgivningstrycket skiljer sig ju högre eller lägre man är från havsytan här på jordklotet. Bara vädret påverkar. (Högtryck och lågtryck)  Man skulle då behöva veta vad som gäller just där man är just nu för att kunna avgöra.  Tillkrånglat.
Så 0 på mätare är istället lokala omgivningstrycket just nu, för det är ju  den skillnaden som är relevant när det handlar om under/övertryck i någonting.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2023)

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Man får skilja på absoluttryck (relaterar till vakum och kan aldrig vara ett negativt tal) och övertryck samt undertryck (relaterar till omgivningstrycket och kan således vara både positivt och negativt tal).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

varför krångla till det.. antingen är det luft i hjulet eller så är det platt..   och ja däcket blir tomt om man har en punktering .. inget konstigare.. vi behöver inte uppfinna hjulet igen...liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang