Motorhaveri Range Rover Evoque -16 HJÄLP

granadadr
21 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad exakt har hänt med motorn då? Kolla annars med någon som är bra på Ford, Range Rover av de årsmodellerna skall ha haft fordmotorer. De kan i någon grad vara modifierade men en fordmekaniker kan nog fixa mycket, och kanske till ett lägre pris

är väl BMW i rangerover,, ford är jaguar

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Fattigrangerover
21 oktober 2023 · 11 Inlägg

Det verkar inte så längre sedan nåt företag i Indien köpte upp land Rover. De har egna motorer, jmc eller jlc nu minns jag inte exakt

Fattigrangerover
21 oktober 2023 · 11 Inlägg

krambriw skrev:
Har inte noterat hur långt den gått. Helförsäkring?? Maskinskada??

Den har rullat 800 mil mer än vad försäkringen täcker (12000 mil)

Niklas_J
21 oktober 2023 · 152 Inlägg

En fråga bara.

Du skriver att du köpte den i somras och att firman precis gjort service på den.

Ska jag tolka det som att du köpte den på firma?

Fattigrangerover
21 oktober 2023 · 11 Inlägg

Niklas_J skrev:
En fråga bara.

Du skriver att du köpte den i somras och att firman precis gjort service på den.

Ska jag tolka det som att du köpte den på firma?

Stämmer

Utmarks-Loke
21 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

granadadr skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vad exakt har hänt med motorn då? Kolla annars med någon som är bra på Ford, Range Rover av de årsmodellerna skall ha haft fordmotorer. De kan i någon grad vara modifierade men en fordmekaniker kan nog fixa mycket, och kanske till ett lägre pris

är väl BMW i rangerover,, ford är jaguar

Det var längre tillbaka, den här tycks enligt wikipedia ha antingen fordmotor eller också senare Range Rovers/Jaguars egen motor

https://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover_Evoque

Niklas_J
22 oktober 2023 · 152 Inlägg

Fattigrangerover skrev:

Niklas_J skrev:
En fråga bara.

Du skriver att du köpte den i somras och att firman precis gjort service på den.

Ska jag tolka det som att du köpte den på firma?

Stämmer

Så du inte missar det så läs igenom länken under ditt svar.

Reklamera!
Det har varit värre motorhaverier som reklamerats och gått igenom.
Bilhandlaren har bevisbördan att visa att felet inte fanns vid köpet eller beror på oaktsamhet.

Senast redigerat av Niklas_J (22 oktober 2023)

torsen
22 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

Lite o t.
Då BMW övertog Land Rover monterade man i bl a Defender en 5-cylindrig dieselmotor.
Mycket stora och skiftande problem med den motorn, kallad Storm.
I o m Fords övertagande av Land Rover fick Defender den 4-cylindriga Puma-motorn, som bl a finns i Transit och Londondroskan.
Har ägt både Storm och Puma.
Pumans enda problem för mig var EGR-ventilen.
BMW kan inte göra driftsäkra motorer, det kan däremot Ford - enligt min erfarenhet, baserad på 4 BMW.
Men Land Rover är heller inte så duktiga på att göra driftsäkra motorer, tänk på 1800cc-motorn i Frillen(och i MGTF).

Utmarks-Loke
22 oktober 2023 · 5 841 Inlägg

torsen skrev:
Lite o t.
Då BMW övertog Land Rover monterade man i bl a Defender en 5-cylindrig dieselmotor.
Mycket stora och skiftande problem med den motorn, kallad Storm.
I o m Fords övertagande av Land Rover fick Defender den 4-cylindriga Puma-motorn, som bl a finns i Transit och Londondroskan.
Har ägt både Storm och Puma.
Pumans enda problem för mig var EGR-ventilen.
BMW kan inte göra driftsäkra motorer, det kan däremot Ford - enligt min erfarenhet, baserad på 4 BMW.
Men Land Rover är heller inte så duktiga på att göra driftsäkra motorer, tänk på 1800cc-motorn i Frillen(och i MGTF).

Det där har du svamlat om många gånger men det stämmer fortfarande inte. BMW har aldrig tillverkat några femcylindriga motorer och inte heller denna. Storm/Td5 var Rovers egen motor, den byggde på teknik som man tagit fram långt innan BMW tog över. Var den motorn så kass så kan man möjligen klandra BMW för att inte ha skrotat den då, och använt sin egen dieselmotor istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang