2934
Sök

Volvo V70 manuell 2011 startar inte

1 Inlägg
12 juli 2022
Trådstartare
Hej! Det är så att jag har ett knepigt problem med min V70 1,6D 2011. Den vägrar starta (går inte ens runt),  när man trycker in startknappen så klickar det i några relän men inget mer händer. Ibland kan den starta och då går den hur bra som helst tills man ska starta nästa gång o då är den stendöd.
-Finns inga felkoder i VIDA
-Kollat jordpunkter mellan chassi och batteri samt chassi och motor
-Bra batteri
-Startmotorn snurrar riktigt fint när man byglar i reläkontakten
-Testat andra relän
-Kopplingsgivaren funkar

Testade nyligen att rullstarta men då va den lika stendöd så misstänker att styrboxarna säger ifrån på något i startcykeln, dock är det väldigt konstigt för att det står "startförsök" i VIDA när man trycker på startknappen och när det står så ska tydligen alla boxar ha godkänt för att starta.

Hittar inget konstigt någonstans.
Någon som har nån aning vad det kan vara? smile

1 Inlägg
13 oktober 2023
Vad var det som orsakade felet?
Har likadan V70, motor o årsmodell och behöver lämna min på verkstad.

45 Inlägg
31 oktober 2023
Har kollat lite på internet förut om just sådana problem. Många säger att om den inte vill starta så kan det vara där du sätter in nyckeln, Det finns ett kretskort i där som kan ärga. Imed att start reläet sluter så skulle jag börja där.

* Voff voff *
10 927 Inlägg
31 oktober 2023
Glapp i säkringen som sitter vid batteriet på kabeln till generatorn + startmotorn skulle jag gissa på.

Går att ta isär dom och se om det finns en liten spricka i den. Eller kör en sväng när den väl går och se om den blir varm...

Eller bara prova att sätta en startkabel som kopplar förbi den.
Senast redigerat av Brådhis (31 oktober 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök