3409
Sök

M-B 220 diesel 2013 batteriladdningsproblem

1 Inlägg
4 november 2023
Trådstartare
Har en välskött och välfungerande MB 220E diesel från 2013, ca 30 000 mil. Naturligtvis en del rep och byten senaste åren men inga större problem.

Men märkligt blev det i helgen.

Fredag: Kör några mil i div ärenden. En extra tur på kvällen, och då tänds motorindikatorn (gul) och automatlådan börjar växla orent och konstigt. Lampan för ECO (dvs start/stopp-fuktionen) tänds och släcks omväxlande. Kommer sällan över 2:ans växel, antagligen felsäkringsfunktion som slår till.

Lördag: Tar ut bilen för en provtur. Nu går den normalt, och växlar normalt. Motorindikatorn lyser fortfarande gul. Men plötsligt tänds röd indikator för att batteriet inte laddar. Jag kör direkt och ställer bilen utanför vår verkstad, och på måndag får jag ta mig dit och be dem läsa av felkoder mm.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan jag vänta mig på måndag?

6 228 Inlägg
5 november 2023
Tja, det finns väl två möjligheter. Antingen laddar inte generatorn som den skall, vilket du kan kolla genom att mäta spänningen över batteriet när motorn är igång. Annars är batteriet dåligt, vilket är överlägset vanligast. De har en begränsad livslängd, speciellt i tekniktunga bilar som din, där det finns enorma mängder elektronik som skall ha sin ström. Batteriet kan enkelt kollas med en batteritestare, om man har tillgång till en sådan.

Sök