Segt gaspådrag passat b6

Hugan
9 november 2023 · 29 Inlägg

Volkswagen Passat B6 2.0 FSI

Tjena!

Har sen somras märkt att min passat verkligen inte levererar fullt ut. Den är strypt till en a-traktor och efter en längre period där den var stillaståendes så har den bara blivit allt mer segare och segare med tiden.

Ställde av den i januari och tror den blev klar juni eller juli… det som byttes av verkstad var bland annat ECU, gaspedal, bränslepump, bränsleregulator. Han påpekade och frågade om bilen var så seg i vanliga fall men vi la ingen större energi på det. Vid tillfället var den iheller inte strypt så strypningen borde inte ha något med saken att göra.

Kopplade in strypningen, besiktade och körde hem. Nu, några månader efter, så är det märkbart när man drar släp eller kör i regn. Den orkar knappt upp för uppförsbackar på lite högre växel, vilket den annars borde ha gjort.

Känner samtidigt att det är lite skitsamma då det är en a-traktor men det blir av ett litet irritationsmoment när den är så förbaskat jäkla seg.

Någon som har lite förslag på vad man kan kolla över generellt sett som inte behöver vara så jobbigt? Annars får ja låta det vara o hoppas på att den håller ett tag till👍🏻

Mossan1
10 november 2023 · 2 832 Inlägg

Du får nog koppla in en felkodsläsare och se vad den har att säga.

Även om det inte finns koder är det viktig information i sig.

Annars:
Kan det vara tätt partikelfilter kanske?
Jodå, vissa direktinsprutade bensinmotorer har partikelfilter.

Musbo i en ljuddämpare?
Eller i luftfilter?
Sådant kan ske när saker står. Hade det själv i en ljuddämpare på en bil som stått ca 10år. Gick att starta och hålla tomgång.  Gasade man upp ströp den sig. Myyyycket funderande innan jag fann det.

Ahonen
10 november 2023 · 350 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan det vara tätt partikelfilter kanske?

Nja, en så gammal Passat har då inte partikelfilter på sina bensinmotorer.

Hugan
10 november 2023 · 29 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får nog koppla in en felkodsläsare och se vad den har att säga.

Även om det inte finns koder är det viktig information i sig.

Annars:
Kan det vara tätt partikelfilter kanske?
Jodå, vissa direktinsprutade bensinmotorer har partikelfilter.

Musbo i en ljuddämpare?
Eller i luftfilter?
Sådant kan ske när saker står. Hade det själv i en ljuddämpare på en bil som stått ca 10år. Gick att starta och hålla tomgång.  Gasade man upp ströp den sig. Myyyycket funderande innan jag fann det.

Har inte på senaste kollat några felkoder. Men den var snarlik i sitt beteende redan när jag började köra med bilen efter den hade stått, och då var det inga större felkoder förutom några som berodde på spärren, och en permanent felkod på gaspedalen. Kanske är den permanenta felkoden som ställer till det? Spjället öppnas och stängt så som det ska, men ingen vidare prestanda.

Vill minnas att jag har testat koppla av insuget så den får öppen luft men ingen vidare skillnad. Katten har varit av en gång sen dess och inget märkvärdigt där heller när den var borta.. Gick skit ändå.


Är somsagt inte hela världen, mer ett irritationsmoment när den inte går som den ska.


Upptäckte även idag att höger frambroms ligger på vilket gör att bilen drar ungefär 4dl mer bränsle och skakar något jävulskt när man kör. Kan vara en av anledningarna till att den inte tar sig upp för backarna iallafall? Blir o mecka lite med detdär imorgon.. Fälgen var allt för varm för att ens ta av den innan så det var ingen vidare.. big_smile

Senast redigerat av Hugan (10 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang