Du har väl testat med manuellt påslaget halvljus och inte bara via automatiken? Automatiken ger inget bakljus när det är nog ljust på flera lite nyare bilar. Positionsljus är lagligt utan bakljus på godkända modeller. Ska spara bränsle/Miljö.
Enklare modeller tar sen släpljus från bakljusen = måste manuellt aktivera halvljus med släp tillkopplat när automatiken inte ger bakljus. Dumt= Ja. Släp måste alltid ha ljus.
Du har väl testat med manuellt påslaget halvljus och inte bara via automatiken? Automatiken ger inget bakljus när det är nog ljust på flera lite nyare bilar. Positionsljus är lagligt utan bakljus på godkända modeller. Ska spara bränsle/Miljö.
Enklare modeller tar sen släpljus från bakljusen = måste manuellt aktivera halvljus med släp tillkopplat när automatiken inte ger bakljus. Dumt= Ja. Släp måste alltid ha ljus.
Jaså? Lagen? Hänger man på en släpkärra eller en husvagn så ska ljuset vara på alltså?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Du har väl testat med manuellt påslaget halvljus och inte bara via automatiken? Automatiken ger inget bakljus när det är nog ljust på flera lite nyare bilar. Positionsljus är lagligt utan bakljus på godkända modeller. Ska spara bränsle/Miljö.
Enklare modeller tar sen släpljus från bakljusen = måste manuellt aktivera halvljus med släp tillkopplat när automatiken inte ger bakljus. Dumt= Ja. Släp måste alltid ha ljus.
Jaså? Lagen? Hänger man på en släpkärra eller en husvagn så ska ljuset vara på alltså?
Stämmer, släpfordon har inget undantag från bakljus. Undantaget gäller endast dragfordonet!
"Belysning på släpvagn Tänk på att vid färd med släpvagn ska belysningen på släpvagnen alltid vara tänd. Observera att du kan behöva tända belysningen manuellt."
Har du kollat alla säkringar? Står det inte i manualen, är det väl bara att dra en och en och kolla om den är hel eller ej. Ofta finns säkringar på flera ställen. Ofta 3 ställen eller fler. Inte sällan under huven, någonstans vid instrumentpanelen (ofta sidan mot dörr) och bak i lastutrymmet. (Bakom lucka eller panel)
Förmodligen så bryter karosstyrdonet spänningen till bakljusen, raderas koderna så fungerar de igen.
Inget tecken på oxid eller rost i bakljuskontakterna? Alternativt om nummerlampornas kontakt är skadad.. Eller att felet sitter i släpkärran och kortsluter bilens parkeringsljus så styrdonet bryter spänningen.
Förmodligen så bryter karosstyrdonet spänningen till bakljusen, raderas koderna så fungerar de igen.
Inget tecken på oxid eller rost i bakljuskontakterna? Alternativt om nummerlampornas kontakt är skadad.. Eller att felet sitter i släpkärran och kortsluter bilens parkeringsljus så styrdonet bryter spänningen.
Kan man radera felkoden själv? Eller måste man koppla in bilen i datorn?
Förmodligen så bryter karosstyrdonet spänningen till bakljusen, raderas koderna så fungerar de igen.
Inget tecken på oxid eller rost i bakljuskontakterna? Alternativt om nummerlampornas kontakt är skadad.. Eller att felet sitter i släpkärran och kortsluter bilens parkeringsljus så styrdonet bryter spänningen.
Kan man radera felkoden själv? Eller måste man koppla in bilen i datorn?
Du måste ha någon form av felkodsläsare, och de billigaste klarar ofta inte mer än motorns felkoder
Förmodligen så bryter karosstyrdonet spänningen till bakljusen, raderas koderna så fungerar de igen.
Inget tecken på oxid eller rost i bakljuskontakterna? Alternativt om nummerlampornas kontakt är skadad.. Eller att felet sitter i släpkärran och kortsluter bilens parkeringsljus så styrdonet bryter spänningen.
Kan man radera felkoden själv? Eller måste man koppla in bilen i datorn?
Du måste ha någon form av felkodsläsare, och de billigaste klarar ofta inte mer än motorns felkoder
Var förbi en verkstad som har borsch dator.
Dom kunde radera alla 6 felkoder på lyset förutom 1 kod positonsljus kortslutning mot Karros.
Så bokade tid hos renulet.
Dom. Sa att man ibland måste aktivera Dom digitala säkringarna igen för att lyset ska hoppa igång.
Så får se om det är enkelt fel då den åker in på renult
Du har väl testat med manuellt påslaget halvljus och inte bara via automatiken? Automatiken ger inget bakljus när det är nog ljust på flera lite nyare bilar. Positionsljus är lagligt utan bakljus på godkända modeller. Ska spara bränsle/Miljö.
Enklare modeller tar sen släpljus från bakljusen = måste manuellt aktivera halvljus med släp tillkopplat när automatiken inte ger bakljus. Dumt= Ja. Släp måste alltid ha ljus.
Jaså? Lagen? Hänger man på en släpkärra eller en husvagn så ska ljuset vara på alltså?
självklart så måste ljusen vara på då.. och även när det inte är fullgott ljus ute tex vid molninghet regn dimma osv.. dom mesta kör runt utan bakljus när dom borde vara på och 99.999999% av alla ibilar med automatik fungerar inte det. utan man åker runt vid dåligt väder utan bakljus