Jojo10 skrev:
Growe skrev:
12v solcell som laddar batteriet måste vara absolut bästa lösningen.

Tack för svar!
Har du något exempel på en sådan ?😊
tyvärr lite dålig koll nu.. har haft min i 7-8år perfekt att bara lägga i bilen i framrutan eller dyligt.. dom ger ju inte skitmycket ström men i långa loppet så hinner den ju endå ladda en hel del.
sen är det ju absolut det viktigare är att ha ett friskt batteri..
jag fick lära mig det den hårda vägen..
hade lite problem i vintras att batteriet var tomt ibland. men var så ologiskt att jag var helt säker på att något stått igång och under hela sommarn har det fungerat utan en tendens att strula.
men så stog jag och väntade på min sambo. hade steron i gång och lyssnade på musik starta bilen 2gånger under tiden utan problem men 3:E gången så vägrade bilen starta..
så det blev till att köpa ett nytt batteri.. klarar den inte att stå med tändningen på i 30min är batteriet skrot
så blev till att köpa ett agm batteri för lite över 2k så man vet att man klarar sig en stund.
nackdelen på småbilar är ju att batterierna oftast är små.. så kolla om det inte är så att du har ett litet 35-45 ah batteri då kan det räcka med att montera största möjliga batteri och du upplever aldrig mer problem.
min Audi a2 har 100ah batteri orginal och den jäkeln har stått 1år och starta utan problem endå..
nu har jag även där uppgraderat den bilen med ett 100ah agm batteri så den klarar lite djupa urladdningar ifall man råkar köra slut batteriet