BMW motorlampa

Heltskadad
17 november 2023 · 28 Inlägg

Hej alla.
Har en BMW E90 325i 2005 som igår fick en motorlampa.
Jag hade lite kul på motorvägen och körde snabbare än vanligt för en annan BMW bakom ville rejsa lite.
La i manuellt läge så ja kom ner på lite lägre växlar, så ja kunde trycka på lite hårdare, efter det så var allt normalt inget mer än så.
Men ja märkte sen när ja började närma mig affären att den började bete sig lite lustigt, och sen klart när jag startade bilen så kom den där förbannade motorlampan på.
På tomgång med växeln ”P” i så kan den ibland börja skaka som att de är en cylinder som e lite knäpp, stänger då av bilen, men de ja märkt mest är att när jag står parkerad på P så kan den börja typ ”gasa” lite av sig själv?
Dvs varvmätaren går upp sen går den ner igen.
De gjorde den ej innan.
Inga problem att köra bilen men de känns typ lite lite ostabilt just att den beter sig underligt nu, den växlar helt okej, men ändå lite ojämnt.
Ska kolla upp med en OBD läsare men bara såhär på rak arm vad kan detta va? Vad kan ha hänt?
Kört snabbt förut men inte pressat lika hårt kanske som denna gång.
Om de är ngt mer ja kan försöka beskriva så fråga för jag har inte en susning.
Bilen har gått ca 245xxx km.
Automat.

uhlin
17 november 2023 · 2 834 Inlägg

Helt omöjligt att gissa sig till vad det är. Läs ut felkoder är det enda

Heltskadad
17 november 2023 · 28 Inlägg

uhlin skrev:
Helt omöjligt att gissa sig till vad det är. Läs ut felkoder är det enda

Misstänkte de också… ska förbi lunch idag och läsa av de…
Av de jag beskrivit, tror du de är säkert att köra bilen även fast motorlampan är där? Självklart bör man åtgärda problemet asap men verkar ju ändå funka liksom.
Vill inte köra för mkt dock.

Mossan1
17 november 2023 · 2 828 Inlägg

Misständer den kraftigt så det finns risk för snabb katalysatorskada brukar lampan blinka.  Men jag vet inte hur mycket standard det är bakom det.
Går den inte jätteilla borde man kunna åka till verkstad (om det är relativt nära. Inte  typ10mil) för koll i alla fall, och då med facit göra bedömningen bättre.

Heltskadad
19 november 2023 · 28 Inlägg

Tydligen är det Vanos på kamaxeln.
Har läst en del om det och det ska tydligen inte vara ett stort problem att köra bilen med, klart man bör åtgärda det, men många har skrivit att många kör runt med detta problem utan att ens veta om det.
Så det känns väl lite säkrare, dock inte alls nice, men hellre det än att det är en kamkedja som sträckt sig eller att något annat allvarligare har hänt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang