Kamremsbyte Volvo 940 b230f från 94

Erik6162
25 november 2023 · 5 Inlägg

Hej jag har en Volvo 940 b230f som jag nyss har gjort kamremsbyte på för den tidigare var för slapp så han kuga när jag bytte kamremen så gjorde jag allt som man skulle 0 ställde motorn både uppe och nere men när jag var klar och hade monterat tillbaka allt och skulle starta bilen så vägrade han starta och det lätt som han inte tände som han skulle så testade med startgas tänkte att han var lite trött i kylan bara men vägrade starta ändå så tänkte att jag hade gjort något fel så montera av allt och starta från 0 igen och gjorde om allt samtidigt som jag följde en video men samma problem igen och har i te hittat vad problemet kan vara så vänder mig hitt nu för o se om någon har något svar på vad det kan vara (förlåt för stav fel) har inte rört tänd kablar eller något annat.Är tacksam över alla tips

Jeebz
25 november 2023 · 540 Inlägg

Kolla så stiftet mellan kamaxel och kamdrev är helt.

Ibland kan gummit i remskivan på vevaxeln bli dåligt och då kan noll punkten visa fel på remskivan.
Plocka ur tändstiftet ur första cylindern och kolla så kolven är i topp med en mejsel eller något när remskivans markering visar 0 mot markeringen på kamremskåpan.

Erik6162
25 november 2023 · 5 Inlägg

Tack så mycket ska testa nu

Erik6162
25 november 2023 · 5 Inlägg

Har testat nu men remmen kuggar när jag drar runt motorn för hand och blir jätte slapp fort remmen är redan slapp efter jag har dragit runt han 3 gånger

Mew
25 november 2023 · 2 162 Inlägg

Låter som att du behöver se över spännaren. För den bytte du väl också?

Steff240
25 november 2023 · 1 021 Inlägg

Spännaren ska ju låsas i ihoptryckt läge när man monterar remmen, så har du kanske glömt dra ur sprinten igen? wink

Jeebz
25 november 2023 · 540 Inlägg

Är motorn original eller har någon planat toppen massor?. För planar man toppen massor behöver man en kugg kortare kamrem.

Erik6162
26 november 2023 · 5 Inlägg

Helt ny spännare fast dragen l spänt läge remmen är spänd ända tills man drar runt han och helt orginal varken portad planad eller annan kam

simlar
26 november 2023 · 5 526 Inlägg

Har du rätt rem?

En 94 bör ha rundkugg.
Monterar man kantkugg så kuggar den nog över ganska så snabbt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 746 Inlägg

simlar skrev:
Har du rätt rem?

En 94 bör ha rundkugg.
Monterar man kantkugg så kuggar den nog över ganska så snabbt.

tror du är något på spåret..   

lätt misstag att göra.        man ser det tydligt på kamdrevet   tittar man i profil är dom nyare rundade  medans dom gamla är kantiga i kuggarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang