2920
Sök

Citroën C5 halvljus fungerar ej

3 Inlägg
26 november 2023
Trådstartare
Det är såhär att mina halvljus fungerar ej. Först slutade det ena halvljuset att funka och då bytte jag den lampan, men det började ändå inte att lysa igen. Och en kväll när jag var ute och körde så helt plötsligt så hade de andra också slocknat och har kollat skärningarna och dem är hela. Någon som har något svar på vad det kan vara?

3 060 Inlägg
26 november 2023
Årsmodell och motor?
Halogen eller xenon?
Mätt upp spänningen ute vid lampan?
Jord?

Kan vara allt mellan regplåtarna.

6 228 Inlägg
26 november 2023
Den första lampan som slocknade och byttes, var den sönder? Om det var en vanlig halogenlampa brukar man kunna se om glödtråden är av eller ej

7 670 Inlägg
27 november 2023
Kan man inte visuellt kan konstatera om glödlampan är sönder eller ej tar man till multimetern och ohm-mäter.

3 Inlägg
27 november 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Den första lampan som slocknade och byttes, var den sönder? Om det var en vanlig halogenlampa brukar man kunna se om glödtråden är av eller ej

Den första lampan var hel, men bytte ut den ändå för säkerhets skull.

3 Inlägg
27 november 2023
Trådstartare
torsen skrev:
Kan man inte visuellt kan konstatera om glödlampan är sönder eller ej tar man till multimetern och ohm-mäter.

Lampan var inte trasig.

6 228 Inlägg
27 november 2023
Nu vet vi ju inte årsmodell men dessa bilar hade ju den beryktade "BSI"-enheten som drev allt elektroniskt. Men innan man börjar röra i den kan man kolla hur det ser ut i elkontakten till dragkroken, om sådan finns. Om det är kortslutning i den på grund av vägsalt, korrosion och annat liknande kanske BSI stänger av strömmen till lyset båda till släpkärran och fram.

Sök