Vw polo variant 01

Shod
19 december 2023 · 3 Inlägg

Tjenare!
Har en vw polo variant som vid en uppförsbacke började rycka för att sedan dö. Försökte starta bilen men blir bara ett klick. Vad jag har kunnat se hittils är att luftfiltret var rätt nerdränkt i olja. Det har även sprutat ut olja i motorn (från luftfiltret).
Har provat att ladda batteriet samt atarthjälp vilket inte funkat.

Är den täppt någonstans eller är det normalt?
Vad bör jag kolla på?

Jag är inte jätte kunnig men vill gärna lära mig.

Tack på förhand

Muskelbil
19 december 2023 · 394 Inlägg

Undersök om vevhusventilationen är igensatt.

Shod
20 december 2023 · 3 Inlägg

Muskelbil skrev:
Undersök om vevhusventilationen är igensatt.

Hej! Ska kolla detta. Kan den orsaka att det inte går att starta bilen? Eller kommer det vara värre problem?

Mvh
Shod

jaka54
20 december 2023 · 5 788 Inlägg

Du säger att du laddat batteriet!  -Vad händer då när du vrider om tändningsnyckeln? Hör du startmotorn jobba ?! Startar inte motorn??
Vad har du för spänning på batteriet när du laddat? Spänningen ska ligga på 12,6V  eller mer för att väl fungerande batteri.
Men...som sagts innan ...kolla att vevhusventilationen (slang , går från botten av motorn, vevhuset, upp till insuget).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 december 2023 · 13 757 Inlägg

antar att du har 16v 1.4:A dessa är ökända för att ha vevhus problem. dom fryser sen skär minst en kam oftast går den lilla kamremmen som stiter mellan kamaxlarna av men ibland har man en bra rem och detta händer när bilen har låga varv så låser den ihop sig helt.  vilket sparar väldigt mycket jobb..  om det är just det som hänt räcker det med att byta kamaxlar och hållaren till kammarna. och sen skruva ihop allt. går lilla remmen av är det alla avgasventiler som går sönder. 

har själv fått lagat ett antal motorer som det har hänt på.   då har det varit toppbyte eller toprenovering som gäller.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang