Kylarvätska försvinner

crilleohman
12 februari · 2 Inlägg

Tja! Har problem med Skoda Superb 2010 som slukar glykol och vi blir inte klok.

Kollat:
•Inge gegga eller missfärgning under oljelocket.

• röken ser normal ut.

•inge läckage eller kladd någonstans.

• luktar inte sött i bilen.

Symtomen vi har är:

•kupefläkten är kokhet från 20 och uppåt, går man ner på 19 blir det kallt (endast då glykolen är låg)

• glykolen sjunker efter till långt under minimum efter ca 1 månad.

• drar ej glykol stillastående.

• bilen överhettas inte

Mekanikerna på flera verkstäder bara skakar på huvudet, dom har smakat, luktat och letat.
Sista vi var hos tyckte vi skulle byta vattenpump så de gjorde vi, var bra i 2-3 månader sen kom det tillbaka.

Brådhis * Voff voff *
12 februari · 10 280 Inlägg

Är det inte ganska vanligt med trasiga EGR-kylare...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
crilleohman
12 februari · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det inte ganska vanligt med trasiga EGR-kylare...?

Påverkar inte det gas och prestanda snarare än klimatanläggning osv? Jag är kass på bilar men det är vad jag läst tidigare iallafall.

Brådhis * Voff voff *
12 februari · 10 280 Inlägg

crilleohman skrev:

Brådhis skrev:
Är det inte ganska vanligt med trasiga EGR-kylare...?

Påverkar inte det gas och prestanda snarare än klimatanläggning osv? Jag är kass på bilar men det är vad jag läst tidigare iallafall.

Du har nog googlat på vad EGR-systemet gör rent allmänt. Jag pratar om EGR-systemets kylare.

EGR-kylaren kyler med hjälp av kylvattnet. Samma kylvatten som finns i motorn och som värmer din kupé. Läcker den så försvinner kylvatten. Det luriga är att det då försvinner in i motorn och inte blir en pöl under, dvs det syns inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
13 februari · 2 828 Inlägg

crilleohman skrev:
•kupefläkten är kokhet från 20 och uppåt, går man ner på 19 blir det kallt (endast då glykolen är låg)

Har den en bränslevärmare som är inställd på automatik? Dvs hjälper värmesystemet även när motorn går?
Vanligt på dieslar, mindre vanligt på bensinare.  Framgår inte vad för motor den har.

Hade det inte varit för att värmen beter sig skumt hade jag bytt locket på expansionskärlet. Utifall den inte håller tätt, så det pyser ut när motorn blir varm. Tar då kylvätska med sig. Läcker bara när motorn är varm och i regel under färd så det blir inte nödvändigtvis pöl under bilen.

Men, skulle inte påverka värmen i kupen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang