XC70 2004 antisladd, tankmätare, fyrhjulsdrift, bromsljus och centrallås strular, antisladd serv. erfodras

marcusehlen
23 februari · 1 Inlägg

Halloj

Har en XC70 2.5T, årsmodell 2004 som har ett jävla skumt problem, den går just nu som a-traktor och strypt i ECU:n.

Har ett återkommande problem som kommer och går lite då och då, vart så i två månader nu och har hunnit samla på mig lite information: får felmeddelandet "antisladd service erfodras", om det inte är framme när jag startar bilen så kommer det fram när det blir tryck på högra sidan(antagligen höger fram) eller när man får sladd.

När detta kommer fram så börjar högtalarna spraka, tankmätaren dör(går till 0 och står --- kilometer till tom tank i displayen, tanklampan lyser ej) känner ett hugg som "signalerar" att den går över från AWD till bara höger fram som enda drivhjul. Även bromsljuset slutar funka och om jag stänger av bilen och ska låsa så låser endast framdörrarna sig.

Ska även informeras att larmsystemet vill ha service men har bara dragit ut säkringen för att det gick igång helt random. Airbagen vill också servas men antagligen för att det blivit nå ström kvar i kontakten när jag försökt att få skiten att gå lite snabbare men misslyckats. (ja, jag vet att det det är dumt så det behöver ni inte skriva)

Har även märkt att om jag försöker "sladda" i rondeller så kommer det ibland tillbaka men med meddelandet kvar i displayen, stänger jag av bilen med tankmätare m.m. igång så är meddelandet borta när bilen startas nästa gång. Har misstankar om att det är någon sensor höger fram som strular och ska kika med voltmätare så fort det blir lite varmare. Hittar ingen annan som haft samma problem som mig som skrivit om det men kan ju testa och se om någon haft samma förut.

Har kikat på andra trådar och skulle helst inte vilja köpa ny antisladd för x antal tusen om det är det som felar. Ska sälja den till sommaren och tänker då inte lägga massa pengar på något som jag inte kommer ha nytta av.

Ni får gärna också skriva om ni vet hur jag fixar larmet eller airbagen utan att spendera 100 tusen riksdaler på Volvo-verkstad
Ser fram emot era spekulationer och förhoppningsvis lösning.
Tack för mig :D

Hemmamek
23 februari · 160 Inlägg

Testat byta batteri? Det kan tydligen ibland visa sig genom massa skumma elfel har jag hört.

Mossan1
24 februari · 2 828 Inlägg

Flera oberoende fel.

Larmet är typiskt för modellen.
Backupbatteriet i larmenheten som läckt ut på kretskortet.
Kan ignoreras.

Airbag kommer nog av spänningsfall, eller av andra elfelet och felkoden som skapats MÅSTE raderas via OBD.
Enda sättet.

Tankmätaren och stereon har inget med ABS systemet att göra öht. Så eftersom det kommer med andra felen är det nog en CAN system störning.

Är stereon orginal är den med i CAN.

Volvo AWD av dom åren har väl styrenheten för Haldex UNDER bilen.
Oerhört korkat och utsatt. Kan vara den, men, kan också vara Atraktormjukvaran som knasar sig.

Är stereon INTE orginal, lutar allt mer åt ett separat elfel som man inte löser via forum.

Hursom, tycker jag första steget nu är en felkodsläsning med något som läser ALLA styrdonen.  Tex VIDA, eller för all del Biltemas Volvo-scanner som gör just det på en 2006'a.

Brådhis * Voff voff *
24 februari · 10 280 Inlägg

På 05- är det ju inte helt ovanligt att det kommer in vatten i CEM. Det brukar ge alla möjliga mystiska fel, ungefär som dom trådskaparen beskriver.

Här tänker jag att man kanske varit in och råddat runt med kablar där när den blivit a-traktor (eller för ljud tex) och på så vis råkat öppna upp så det tagit sig in vatten.

Så jag hade börjat med att kolla noga hur det ser ut med CEM:en. Hittar man fukt där så är det med allra största sannolikhet lösningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
24 februari · 2 828 Inlägg

Luckan som läckte regnvatten ner på CEM-enheten uppdaterades som garanti-action på 2005, och 2006orna fick nya typen, men visst kan någon 2005'a ha missats. Samt dom är ju gamla nu.... Någon kan ha grejat där...osv.
Fullt möjligt är det men katten vet om.man ser det utan att demontera CEM. Brukar vara någon av inre kretskortet som ärgar då.

En V70N modellår 2005 är betydande uppgraderad elektroniskt mot en V70N 2004.

V70N 2004 (modellår) har annan design ang luckan tror jag, men en modellår 2005 kan ha 2004 som fordonsår och många håller inte isär dom års-begreppen.
Fordonsår = värdelös info =året den såldes.
Modellår = modellmässigt, och det som betyder nått. Även ang reservdelar, osv....

Airbagsystemet är lite kinkig på dom där.
Jag vet flera som fått lysande sådan bara för dom kopplat loss Stereon/klimatpanelen (AUM och CCM) utan att ha haft bruten spänning tills återanslutet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang