Volkswagenproblem, bensinrelsterat?

Kevvann
26 februari · 3 Inlägg

Hej,

Imorse när jag skulle åka till jobbet i min Volkswagen golf 1.6, årsmodell 2002, så gick det bra första 15min, sen började den krångla men jag tänkte att det kanske var halkan som gjorde att den kändes lite konstig. Men sedan med 500m kvar till jobbet märkte jag att den började bete sig konstigt. Ingenting hände riktigt när jag gasade och sen tändes motorlampan och den dog helt. Lyckades rulla in på parkeringen och ragga upp en polare som hjälpte mig att fylla en dunk med bensin och tryckte i 20L. Nu gick bilen att starta igen och efter att ha stängt av och satt på några gånger så funkade allt, även tomgång. Två försök senare så gick den fortfarande att starta utan problem, men nu dör den utan gas.

Någon som har en förklaring? Kan det vara kondensbildning? Hade låg soppa kvar innan och bilen har stått still i ett par dagar kan tilläggas. Borde jag åka till verkstad?

candyweiss
26 februari · 876 Inlägg

Kevvann skrev:
Hej,

Imorse när jag skulle åka till jobbet i min Volkswagen golf 1.6, årsmodell 2002, så gick det bra första 15min, sen började den krångla men jag tänkte att det kanske var halkan som gjorde att den kändes lite konstig. Men sedan med 500m kvar till jobbet märkte jag att den började bete sig konstigt. Ingenting hände riktigt när jag gasade och sen tändes motorlampan och den dog helt. Lyckades rulla in på parkeringen och ragga upp en polare som hjälpte mig att fylla en dunk med bensin och tryckte i 20L. Nu gick bilen att starta igen och efter att ha stängt av och satt på några gånger så funkade allt, även tomgång. Två försök senare så gick den fortfarande att starta utan problem, men nu dör den utan gas.

Någon som har en förklaring? Kan det vara kondensbildning? Hade låg soppa kvar innan och bilen har stått still i ett par dagar kan tilläggas. Borde jag åka till verkstad?

Har det varit många minusgrader så kan vattnet/kondensen i bränslet ha frusit? Slå i en flaska K-sprit. Eller det kan vara bränslefiltret som är igensatt, då behöver det bytas. Testa med K-sprit, hjälper inte det, kontakta en verkstad.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Kevvann
26 februari · 3 Inlägg

candyweiss skrev:
Har det varit många minusgrader så kan vattnet/kondensen i bränslet ha frusit? Slå i en flaska K-sprit. Eller det kan vara bränslefiltret som är igensatt, då behöver det bytas. Testa med K-sprit, hjälper inte det, kontakta en verkstad.

Bilen stod still i ett par dagar och det var både minusgrader (max 5 minus på natten dock) och väldigt varmt, starkt skiftande väder i kombination med ca 1/5 av tanken full.
Jag får börja testa slå i en flaska K-sprit och byta bränslefilter då. Det värsta är väl att motorlampan inte slocknat, utan lyser gult hela tiden..

jaka54
26 februari · 5 741 Inlägg

har du kollat oljenivån i motorn (eftersom lampan lyste gult)?

it_mutt Avstängd
26 februari · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
har du kollat oljenivån i motorn (eftersom lampan lyste gult)?

Motorlampan tänds inte för att oljenivån är låg...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kevvann
27 februari · 3 Inlägg

Prövade att åka hem igår eftermiddag och allt gick bra, första 15min, sen började den stänga ner. Lyckades rulla in den på en mekonomenverkstad och fick svar idag att efter en felsökning så fick jag felkod 17848 EGR-ventil. Nu ska dom ha 5500kr för felsökning inkl byte och arbete. Bra pris eller bättre att fixa själv? (svårt?)
Kan det vara hela problemet? Borde väl i teorin gå att köra utan EGR-ventil?

candyweiss
27 februari · 876 Inlägg

Kevvann skrev:
Prövade att åka hem igår eftermiddag och allt gick bra, första 15min, sen började den stänga ner. Lyckades rulla in den på en mekonomenverkstad och fick svar idag att efter en felsökning så fick jag felkod 17848 EGR-ventil. Nu ska dom ha 5500kr för felsökning inkl byte och arbete. Bra pris eller bättre att fixa själv? (svårt?)
Kan det vara hela problemet? Borde väl i teorin gå att köra utan EGR-ventil?

Ja, det går att programmera bort EGR.
Nackdelar:
Ökade utsläpp: Utsläppen av NOx kan öka betydligt, vilket kan ha en negativ inverkan på miljön.
Motorlampa lyser: I de flesta fall kommer motorlampan att lysa på instrumentbrädan efter att EGR-ventilen kopplats bort.
Problem med besiktningen: Bilen kan bli underkänd på besiktningen om EGR-ventilen saknas eller inte fungerar.
Försämrad motorstyrning: I vissa fall kan motorstyrningen påverkas negativt, vilket kan leda till problem med motorns gång och prestanda.
Det är viktigt att notera att det i vissa fall kan vara olagligt att koppla bort EGR-ventilen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Lakrisal
27 februari · 9 Inlägg

En hel modul (03L131512AP) kostar 1745kr på Autodoc och 2300kr på skruvat.se. Antar att verkstaden tar hela modulen men vet inte faktiskt.
Bara ventilen kostar 700kr på skruvat.se.

Du behöver veta om du:
1. någorlunda lätt kan komma åt och meka med den.
2. Om det räcker med en nollställningssignal med ODB läsaren eller om du behöver en dedikerad WV-dator för det.
3. Om du orkar lägga tiden.

Jag TROR att det bara är att byta ventilen, nolla felkoden och prutta vidare med åbäket.

Men gör som jag. Sök först på Autodoc om de har nån video hur man byter EGR. De brukar ha en Pollack som visar hur man gör.
Sök igen på ”problem efter byte av EGR” så ser du vad som kan gå åt helvete.
Lita aldrig bara på ett enda inlägg, mitt tex.  :-)

Senast redigerat av Lakrisal (27 februari )

candyweiss
27 februari · 876 Inlägg

WV = Wagenvolks big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang