Hyra saker

candyweiss
29 februari · 876 Inlägg

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:
Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Välkommen till internet...

Händer på alla forum eller i diskussioner, så inget unikt för gorg smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
29 februari · 876 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:
Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Välkommen till internet...

Man kan ju skapa en egen tråd kan man tycka

Lycka till med att hitta en tråd som håller sig till ämnet big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Muskelbil
29 februari · 321 Inlägg

I somras hade jag behövt en skotare till att röja skog på en ärvd fastighet utanför Robertsfors.
Då hade jag inte behövt stå med motorsåg, köra ut med traktor och timmer släp till vägen för och låtit timmer bilen hämta.

granadadr
29 februari · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:
I somras hade jag behövt en skotare till att röja skog på en ärvd fastighet utanför Robertsfors.
Då hade jag inte behövt stå med motorsåg, köra ut med traktor och timmer släp till vägen för och låtit timmer bilen hämta.

skulle tro att det går att hyra lokalt,, finns ju bla Robertsfors motorsågservice som säkert har kontakter, samt skotare i Skellefteå,, dock lite långt wink  men som sagt BORDE finnas lokalt

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Muskelbil
29 februari · 321 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:
I somras hade jag behövt en skotare till att röja skog på en ärvd fastighet utanför Robertsfors.
Då hade jag inte behövt stå med motorsåg, köra ut med traktor och timmer släp till vägen för och låtit timmer bilen hämta.

skulle tro att det går att hyra lokalt,, finns ju bla Robertsfors motorsågservice som säkert har kontakter, samt skotare i Skellefteå,, dock lite långt wink  men som sagt BORDE finnas lokalt

Bra tips.
Det ska jag lägga på minnet om jag gallrar igen om cirka 5 år.
Skellefteå blir cirka 70km bort, kan bli kostsamt att frakta ner den biten.
Jag är ny i dom här trakterna, tack för tipset.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari · 17 486 Inlägg

När bilen ska hyras ut inom en verksamhet så drar försäkringarna iväg... Tänk på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När bilen ska hyras ut inom en verksamhet så drar försäkringarna iväg... Tänk på det.

Och det krävs att den som hyr ut bilen har gått en kurs och blivit godkänd:

https://www.biluthyrarna.se/kurser/star … uthyrning/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

Det är för att det i princip är omöjligt. B-kort är max 3500 kg och chassit med flak landar runt 2 ton även på dom lättaste, Fiat tex, så då blir det som bäst 1400-1600 kg kvar att lasta på dom. Som absolut bäst. Oftast mindre skulle jag säga...

C1 är i princip minimum som körkort om du ska köra en biltransport(bil). Annars får du helt usla lastvärden...

Åhh Sverigevagnen har en som är perfekt som jag brukar använda. 1200kg lastvikt om jag inte minns fel. Får dras med en vanlig 740 😁.    Man får köpa riktiga bilar och lasta på släpet helt enkelt och inte en massa skräp bilar.  Sist hade jag ett sånt släp till tokholm när jag körde hem en lupo 3l.  Men samma typ av släp har jag kört med några volvosar med.     Såg rätt roligt ut när jag lastade en. 850 på den 🤣 men det var lagligt.   Men den var utbs motor så ganska låg vikt   

Tror dock en mv sprint med bilflak på är optimalt 1500kg lastvikt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Steff240
1 mars · 1 019 Inlägg

För att hålla sig till ämnet kan nog tex skylifts vara intressant att hyra ut. Klart bättre alternativ än stege när man ska måla huset och liknande. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang