Hyra saker

Bilproblemet
28 februari · 287 Inlägg

Jag och kollegan håller på utveckla firman lite och tänkte börja hyra ut lite saker. Skulle vilja veta vad folk överlag behöva hyra. Just nu har jag bara en 5-sitsig bil

Vad skulle du behöva hyra?

Jesper328
28 februari · 2 374 Inlägg

Jag har haft idéer om att hyra ut minigrävare, saknar dock vettig förvaring för det.
Lite säsongsbetonat, men det verkar vara rätt så bra ruljangs på dem.

Annars är det väl de sedvanliga släpkärrorna, kanske även transportbilar?
Transportbilarna kan man rikta mot företag.

Up the RA
doktorduett
28 februari · 354 Inlägg

biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

trubbelturbo
28 februari · 1 460 Inlägg

Lämplig släpkärra för folk som ska köra upp för utökat/BE?

Jag vet att min bror fick rota runt ett tag för att hitta något lämpligt när han skulle ta sitt. Går ju att hyra ut för "vanliga" ändamål också smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
granadadr
28 februari · 7 290 Inlägg

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

kan bero på att dem ej får dra en normal bil på wink jag har en trailer som får lasta 1400 kg,, då krävs det BE, wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Nybergrobin
28 februari · 2 382 Inlägg

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

De flesta bilar idag får inte dra så mycket mer än 1200-1300kg så de blir nog svårt.

Brådhis * Voff voff *
28 februari · 10 280 Inlägg

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

Det är för att det i princip är omöjligt. B-kort är max 3500 kg och chassit med flak landar runt 2 ton även på dom lättaste, Fiat tex, så då blir det som bäst 1400-1600 kg kvar att lasta på dom. Som absolut bäst. Oftast mindre skulle jag säga...

C1 är i princip minimum som körkort om du ska köra en biltransport(bil). Annars får du helt usla lastvärden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
29 februari · 287 Inlägg

Funderar även på att skaffa en 9-sitsig bil

doktorduett
29 februari · 354 Inlägg

Brådhis skrev:

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

Det är för att det i princip är omöjligt. B-kort är max 3500 kg och chassit med flak landar runt 2 ton även på dom lättaste, Fiat tex, så då blir det som bäst 1400-1600 kg kvar att lasta på dom. Som absolut bäst. Oftast mindre skulle jag säga...

C1 är i princip minimum som körkort om du ska köra en biltransport(bil). Annars får du helt usla lastvärden...

ca 1500 kg klarar man sej långt på i min värld
men skit i det då

Nybergrobin
29 februari · 2 382 Inlägg

doktorduett skrev:

Brådhis skrev:

doktorduett skrev:
biltransport på b-kort dom finns det inte många av att hyra

Det är för att det i princip är omöjligt. B-kort är max 3500 kg och chassit med flak landar runt 2 ton även på dom lättaste, Fiat tex, så då blir det som bäst 1400-1600 kg kvar att lasta på dom. Som absolut bäst. Oftast mindre skulle jag säga...

C1 är i princip minimum som körkort om du ska köra en biltransport(bil). Annars får du helt usla lastvärden...

ca 1500 kg klarar man sej långt på i min värld
men skit i det då

med en 1500kg vagn får du en lastvikt på ca 1200kg.   Vilken bil ska man kunna lasta på en sådan vagn?

Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Nybergrobin skrev:

doktorduett skrev:

Brådhis skrev:

Det är för att det i princip är omöjligt. B-kort är max 3500 kg och chassit med flak landar runt 2 ton även på dom lättaste, Fiat tex, så då blir det som bäst 1400-1600 kg kvar att lasta på dom. Som absolut bäst. Oftast mindre skulle jag säga...

C1 är i princip minimum som körkort om du ska köra en biltransport(bil). Annars får du helt usla lastvärden...

ca 1500 kg klarar man sej långt på i min värld
men skit i det då

med en 1500kg vagn får du en lastvikt på ca 1200kg.   Vilken bil ska man kunna lasta på en sådan vagn?

Nu skrev jag iofs om biltransport, inte om biltrailer eller bilsläp... wink

Men visa mig gärna en biltrailer som lastar 1200 kg med en egenvikt på 300 kg. Det klarar du inte ens med en båttrailer. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
29 februari · 2 382 Inlägg

Brådhis skrev:

Nybergrobin skrev:

doktorduett skrev:

ca 1500 kg klarar man sej långt på i min värld
men skit i det då

med en 1500kg vagn får du en lastvikt på ca 1200kg.   Vilken bil ska man kunna lasta på en sådan vagn?

Nu skrev jag iofs om biltransport, inte om biltrailer eller bilsläp... wink

Men visa mig gärna en biltrailer som lastar 1200 kg med en egenvikt på 300 kg. Det klarar du inte ens med en båttrailer. smile

https://yrc.se/webshop/view/biltrailer- … 2Findex%2F

Inte 1200 men nära nog? smile

torsen
29 februari · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

Nybergrobin skrev:

doktorduett skrev:
ca 1500 kg klarar man sej långt på i min värld
men skit i det då

med en 1500kg vagn får du en lastvikt på ca 1200kg.   Vilken bil ska man kunna lasta på en sådan vagn?

Nu skrev jag iofs om biltransport, inte om biltrailer eller bilsläp... wink

Men visa mig gärna en biltrailer som lastar 1200 kg med en egenvikt på 300 kg. Det klarar du inte ens med en båttrailer. smile

Inte riktigt det du skriver, men för ett antal år sedan hade jag ett Bålstasläp av aluminium med totalvikt 1,5 ton, men som var nerklassat till 1.4 ton, som hade en egenvikt på 350 kg.
Således en lastvikt på 1.150 kg.
Visserligen utan winsch och lastlåda för spännband samt reservhjul.
Hade jag för att lagligt transportera min dåvarande Samurai efter en Mazda Tribute 3.0 V6 automat, som hade max dragvikt 1,4 ton.
Gör man sig besväret att lasta ur batteri och reservhjul med hjulbytesutrustning m m samt har tom tank kan man komma ner en hel del under den transporterade bilens tjänstevikt.
Några kg kan man spara på släpet genom att ha ramperna på taket på dragbilen.

Men under alla de år jag körde med olika hyrbilsläp blev jag aldrig kontrollerad av polisen.
Kanske för att, när de körde om, såg att att jag surrat rätt på bilsläpet.

B t w märkligt att en så stor bil som Mazdan endast fick dra 1,4 ton när en Niva får dra 1,5 ton och en Jimny får dra 1,3 ton.
Ursäkta o t.

Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Helt uppenbart finns det då biltrailers som väger så pass lite. Intressant! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
29 februari · 287 Inlägg

Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Välkommen till internet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
29 februari · 287 Inlägg

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:
Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Välkommen till internet...

Man kan ju skapa en egen tråd kan man tycka

Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:
Som vanligt när jag som frågeställer har en fråga då spårar diskutionen in på något helt annat

Välkommen till internet...

Man kan ju skapa en egen tråd kan man tycka

Fast du kanske skulle förtydliga frågan lite...? Just nu vet vi bara att du har en firma och en 5-sitsig bil och att du vill hyra ut "saker". Om du ger lite mer info finns ju möjligheten att tråden handlar om det du vill. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
29 februari · 287 Inlägg

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:

Brådhis skrev:

Välkommen till internet...

Man kan ju skapa en egen tråd kan man tycka

Fast du kanske skulle förtydliga frågan lite...? Just nu vet vi bara att du har en firma och en 5-sitsig bil och att du vill hyra ut "saker". Om du ger lite mer info finns ju möjligheten att tråden handlar om det du vill. wink

Tråden handlar iaf inte om hur mycket en biltransport får dra och vad det.väger

SportPilot Ubåtsingenjör
29 februari · 7 232 Inlägg

Hade det gått att hyra en husvagn till vettiga pengar så hade jag kunnat tänka mig att göra det, men jag betalar inte vad en motsvarande hotellnatt kostar per dag för att hyra en vagn.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang