Max kontinuerligt ström 13 släpvagnskontakt

flanders_and
28 februari · 2 Inlägg

Hej.
Jag tänkte montera en dc-dc laddare mellan husvagn och bil för att ladda husvagns batteriet under färd. Undrar om någon kan hjälpa mig med hur mycket man kan belasta konstantströms stiftet i det 13 poliga släpvagnskontakten med. Vill ha så stor laddare som möjligt utan några större ingrepp. Jag har både en vw sharan 2015 och en opel astra 2014 som jag har som dragbilar.

Senast redigerat av flanders_and (28 februari )

granadadr
28 februari · 7 290 Inlägg

beror ju på arean på kabeln,, och hur lång den är

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
flanders_and
28 februari · 2 Inlägg

Borde det inte finnas någon standard på hur mycket man kan ta ut ur det stiftet? På husvagnen handlar det om nån meter.

Senast redigerat av flanders_and (28 februari )

Brådhis * Voff voff *
28 februari · 10 280 Inlägg

Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari · 17 486 Inlägg

Bra ventilation för batterier är bra. Tro mig på den punkten...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
29 februari · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra ventilation för batterier är bra. Tro mig på den punkten...

En bra batteribox och inte glömma att ansluta avluftningen (och se till att det verkligen slutar på utsidan) är extremt viktigt skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
1 mars · 541 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 mars · 17 486 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

En husvagnskyl drar en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
2 mars · 10 280 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

Jo, det gör den. Husvagnar har inte kompressorkyl, som tex båtar brukar ha, utan betydligt mer primitiva och strömkrävande absorptionskylskåp. Så ström går det åt, i mängder, i synnerhet sommartid.

Det är definitivt ett gränsfall att driva kylen via bilens el som jag gör, men det funkar och jag slipper köra på gasol under färd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
2 mars · 10 388 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

100-150w på 12v är inte ovanligt alls för ett vanligt "husvagnsskåp" (absortionskylskåp). Men det är ju inget att tala om....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
2 mars · 5 087 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. 
Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars · 17 486 Inlägg

mb_pucken skrev:

d-b skrev:

Brådhis skrev:
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...

En kyl drar ingen ström att tala om.

Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. 
Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.

Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?

Har du separat matning bak eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
2 mars · 5 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:

d-b skrev:

En kyl drar ingen ström att tala om.

Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. 
Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.

Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?

Har du separat matning bak eller?

Vet faktiskt inte hur dom har, misstänker att dom har kompressorkyl i vissa.

Japp jag har dragit en separat kabel via ett relä i bilen som styrs av tändningen.  Förut körde jag på gasen även vid körning. Men kan inte ha dubbla gastuber med mig och koffert låst och samtidigt ha regulator på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
5 mars · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:

d-b skrev:

En kyl drar ingen ström att tala om.

Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. 
Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.

Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?

Har du separat matning bak eller?

Det beror på.

hos Hobby har ex.vis Prestige absortionskylskåp, Maxima har kompressorkyl.
Hos Kabe kan du i många fall få det utbytt utan kostnad om du beställer en helt ny vagn.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang