Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

zemet
20 mars · 4 041 Inlägg

Blanke skrev:
Kan ge en liten review på olika biltemaprodukter nu efter att jag använt allt.

Deras ringkompressor fungerar väldigt väl, men använd handskar. Skar fingret gode djupt av misstag.

Deras kopplingscentreringsverktyg fungerar också väldigt väl och är robust.

Multimeter är starkt rekommenderat, 0 bekymmer och billig. Medföljer även batterier.

Deras kabelpress är också starkt rekommenderat: Artnr. 19-1257. Lättanvänd, solid och gör ett bra jobb.

Deras honingsverktyg tycker jag inte om så mycket. Flimsig och jobbig att ställa in, men gjorde jobbet.

Deras mindre batteriladdare Artnr. 37-724 gör jobbet och har fungerat väl för att underhållsladda olika batterier under vintern.

Växelspaksknopp Artnr. 30-216 passar på en m45a om man lägger 1-2 lager eltejp innan, förvånansvärt skön att växla med men finns risk att den kommer vilja flyga av om man rycker i den för hårt.

Den största vinsten enligt mig dock är biltemas verktygssatser. Jag köpte Artnr. 10-120 för 1.5 år sedan och den har jag använt mig av vid varje mektillfälle även fast jag har tillgång till Bahco och annat dyrare. Satsen innehåller nästintill allt du behöver för att underhålla din bil och det är 10 års garanti. Min sats började att rosta då jag glömde den ute en regnig kväll men fungerar exakt lika bra ändå. Den har även fått massor med sandblästringsmedel i sig men utan problem. Har lyckats få flera kompisar att köpa samma sats och alla säger också att det är en av de bästa satserna att köpa. Garanti, billigt, hållbart, gör jobbet och många många delar.

Hade avrått från biltemas kamremsatser dock då jag misstänker att ett missljud från motorn är deras löp- och spännrulle till s60 2001 som håller på att ge vika efter 2000 mil. Remmen i sig visar dock inga tecken på slitage.

Hylsnyckelsatsen är riktigt bra men den har sina nackdelar. Jag har den gamla större satsen och har nog haft den sen 2007 och skruvat mycket med den.

Nu använder jag dock mest min Bahco sats.
Jag föredrar Bahco satsen av 2 anledningar.

1: Den innehåller inte tum verktyg som jag i princip aldrig använder. Så jag slipper släpa runt på massa onödiga tum verktyg och platsen kan istället användas till mer milimeter verktyg.

2: Det finns en polygrip i min bahco sats som räddat mig många gånger.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Oreggad Ruter Knekt
20 mars · 652 Inlägg

it_mutt skrev:
Vilken är det du syftar på? Deras billigaste multimeter mäter upp till 10A nämligen. Om det är den du menar veta jag inte vilka grundläggande funktioner du saknar;
Likspänning; 0–200–2000 mV, 0–20–200–2000 V.
Växelspänning; 0–200–300 V
Likström; 0–2000 µA, 0–20–200 mA, 0–10 A
Resistans; 0–200–2000 Ω, 0–20–200–2000 kΩ
Kontinuitetstest, diodtest och test av 1,5 & 9v-batteri

Känns lite som att det är vad man kan räkna med i en billig enhet. Skulle väl vara då belyst display som saknas.

Den du länkade till mäter ex.vis inte likström alls.

Lite min poäng, den är specad för 10A, men gav med sig mycket plötsligt. glassäkringen hade brustit. Och då var elen säkrad till 5A.

Senast redigerat av Oreggad (20 mars )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
23 mars · 10 388 Inlägg

Oreggad skrev:

it_mutt skrev:
Vilken är det du syftar på? Deras billigaste multimeter mäter upp till 10A nämligen. Om det är den du menar veta jag inte vilka grundläggande funktioner du saknar;
Likspänning; 0–200–2000 mV, 0–20–200–2000 V.
Växelspänning; 0–200–300 V
Likström; 0–2000 µA, 0–20–200 mA, 0–10 A
Resistans; 0–200–2000 Ω, 0–20–200–2000 kΩ
Kontinuitetstest, diodtest och test av 1,5 & 9v-batteri

Känns lite som att det är vad man kan räkna med i en billig enhet. Skulle väl vara då belyst display som saknas.

Den du länkade till mäter ex.vis inte likström alls.

Lite min poäng, den är specad för 10A, men gav med sig mycket plötsligt. glassäkringen hade brustit. Och då var elen säkrad till 5A.

Fast en 10A-säkring ger sig inte på 5A...det är inte så enkelt att du glömde flytta över till 10A-läget? Och därför blåste 200mA-säkringen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mossan1
23 mars · 2 828 Inlägg

Ett tips på Biltemas blå multimeter är att det går att sätta ner en vanlig flatstift säkring i 10A säkringshållaren bara det sitter en trasig glassäkring där.
Jag blåser 10A emellanåt, och glassäkringar har man inte alltid hemma som flatstiftvarianten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars · 17 485 Inlägg

Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

fast bilteman är ju väldigt bra pris på  jag har nog 10st sånna.. för jag köper alltid en ny när jag inte hittar dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Oreggad Ruter Knekt
23 mars · 652 Inlägg

it_mutt skrev:

Oreggad skrev:

it_mutt skrev:
Vilken är det du syftar på? Deras billigaste multimeter mäter upp till 10A nämligen. Om det är den du menar veta jag inte vilka grundläggande funktioner du saknar;
Likspänning; 0–200–2000 mV, 0–20–200–2000 V.
Växelspänning; 0–200–300 V
Likström; 0–2000 µA, 0–20–200 mA, 0–10 A
Resistans; 0–200–2000 Ω, 0–20–200–2000 kΩ
Kontinuitetstest, diodtest och test av 1,5 & 9v-batteri

Känns lite som att det är vad man kan räkna med i en billig enhet. Skulle väl vara då belyst display som saknas.

Den du länkade till mäter ex.vis inte likström alls.

Lite min poäng, den är specad för 10A, men gav med sig mycket plötsligt. glassäkringen hade brustit. Och då var elen säkrad till 5A.

Fast en 10A-säkring ger sig inte på 5A...det är inte så enkelt att du glömde flytta över till 10A-läget? Och därför blåste 200mA-säkringen?

Du tror att biltemas multimeter är avsäkrad i alla kontakter och sladdar alltså? Då vet jag det. Haha, tror vi inte har något att diskutera innan du tittat inuti och ser hur den ser ut. Då kanske du klagar du med ... vad jag skrev är att den som gick sönder för mig var avvikande dåligt gjord, och jag tror inte Taiwan-fabriken bryr sig ett skit om QC.
De funkar? Absolut.

Edit: Haha, kom på det var nåt annat märke. Dock samma design som biltema haft.

Senast redigerat av Oreggad (23 mars )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
23 mars · 10 388 Inlägg

Oreggad skrev:

it_mutt skrev:

Oreggad skrev:

Lite min poäng, den är specad för 10A, men gav med sig mycket plötsligt. glassäkringen hade brustit. Och då var elen säkrad till 5A.

Fast en 10A-säkring ger sig inte på 5A...det är inte så enkelt att du glömde flytta över till 10A-läget? Och därför blåste 200mA-säkringen?

Du tror att biltemas multimeter är avsäkrad i alla kontakter och sladdar alltså? Då vet jag det. Haha, tror vi inte har något att diskutera innan du tittat inuti och ser hur den ser ut. Då kanske du klagar du med ... vad jag skrev är att den som gick sönder för mig var avvikande dåligt gjord, och jag tror inte Taiwan-fabriken bryr sig ett skit om QC.
De funkar? Absolut.

Edit: Haha, kom på det var nåt annat märke. Dock samma design som biltema haft.

Nej, jag tror inte, jag vet. Där sitter två säkringar i deras billigaste. Jag vet detta då jag hade isär en sådan för 5-6v sen.
Det står, dessutom, i manualen.
"För att kunna byta någon av säkringarna (200 mA/250 V respektive 10 A/250 V) eller batteriet måste multimetern tas ut ur sitt mjuka plasthus"

Ah, annat märke..."haha"...så...tokigt...ja...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
husseman
23 mars · 1 594 Inlägg

Huu ni dårar som fortfarande handlar på Feltema.. varför inte kolla in senaste testet av laser.https://www.youtube.com/watch?v=REoIormdfmE&t=89s
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

när du gjorde testen hade alla nya batterier av samma modell?

för många mätare är väldigt beronde på skicket på batterierna..  det kan vara värt att tänka på smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
24 mars · 2 215 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

Det får nog anses vara tämligen i spec för 'okalibrerade' mätare. Jag har en cocraft modell dyrare-men-fortfarande-okalibrerad som visar ungefär lika 'fel' som din röda jämnfört med kalibrerade diton. Eller gjorde iaf, svårt att säga om den fortfarande gör det då jag personligen inte har tillgång till kalibrerade multimetrar tongue

torsen
24 mars · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

Jag äger också 3 mulitmetrar.
Men bara en av dem har inringningsfunktion.
Ovärderligt om man håller på och elfelsöker på  en släpvagn.

it_mutt Avstängd
24 mars · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

när du gjorde testen hade alla nya batterier av samma modell?

för många mätare är väldigt beronde på skicket på batterierna..  det kan vara värt att tänka på smile

Värt att påpeka ja. Jag har en äldre Fluke i ena garaget, och när det börjar bli dags för batteribyte så kan den mycket väl få för sig att visa att ett bilbatteri ligger på 17v.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

när du gjorde testen hade alla nya batterier av samma modell?

för många mätare är väldigt beronde på skicket på batterierna..  det kan vara värt att tänka på smile

Värt att påpeka ja. Jag har en äldre Fluke i ena garaget, och när det börjar bli dags för batteribyte så kan den mycket väl få för sig att visa att ett bilbatteri ligger på 17v.

ja dom blir tydligen väldigt konstiga.. 
utan att direkt visa några tecken på att ha låg batterispänning

men ska man hålla på med att mäta skillnader på  under 1volt bör man nog ha lite stabilare grejer att mäta med från början.. 

jag brukar mest använda dom för att se att bilen laddar och kabelbrott och lite sånt och då är det totalt skitsamma hur noga mätaren visar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
24 mars · 10 280 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

när du gjorde testen hade alla nya batterier av samma modell?

för många mätare är väldigt beronde på skicket på batterierna..  det kan vara värt att tänka på smile

Värt att påpeka ja. Jag har en äldre Fluke i ena garaget, och när det börjar bli dags för batteribyte så kan den mycket väl få för sig att visa att ett bilbatteri ligger på 17v.

Verkar vara så på de allra flesta, att när batteriet i dem blir dåligt så blir felvisningen värre och värre. Har varit med om detta på ett flertal av varierande märken.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DennisCA
25 mars · 247 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Intressant! Jag gjorde precis ett test! Biltemas blå mot en Kjell & Co mot en dyr FLUKE.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-be499f2f000539a8076bafa52371a823.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fec83462978b24c9647d4a9f1b1b3265.jpg

Eftersom jag jobbar med både AC och DC så är Den röda från Kjell mycket bra! Auto på AC/DC-läge. Går inte att ställa in den fel och få valfri spänning i sig trots att Multimeter visar 0 volt.

fast bilteman är ju väldigt bra pris på  jag har nog 10st sånna.. för jag köper alltid en ny när jag inte hittar dom smile

I början av 2000 talet köpte jag en Range RE92A från Clas Ohlson. Fortfarande den multimeter jag använder mest, trots den är manuell på alla inställningar.  Har också en UNI-T som jag inte gillar lika mycket, ibland blir jag inte klok på dess "auto ranging".

Jag undrar finns det en multimeter som kan mäta ampere + volt och visa det på samma gång?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Blanke
6 april · 329 Inlägg

Någon som prövat biltemas avdragare för styrled? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000030633

Fungerar den här på s80, v70, s60s? Får inte fram vad diametern är på inre styrledet för dessa bilar.

Mossan1
6 april · 2 828 Inlägg

Blanke skrev:
Någon som prövat biltemas avdragare för styrled? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000030633

Fungerar den här på s80, v70, s60s? Får inte fram vad diametern är på inre styrledet för dessa bilar.

Jag har den där och jag är relativt säker på att jag använde den på en polares V70N för ganska länge sedan. Var den en 2005'a eller 2006'a måntro....

MrHyde
6 april · 654 Inlägg

Blanke skrev:
Någon som prövat biltemas avdragare för styrled? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000030633

Fungerar den här på s80, v70, s60s? Får inte fram vad diametern är på inre styrledet för dessa bilar.

Har inte använt just biltemas men en till utseendet exakt likadan. Det är 3 "rullar" inne i den som låser, så den funkar på flera olika storlekar av styrstag/inre styrled. Har använt en sån på en 2008 Volvo C70 och det fungerade, så det bör funka på de du nämner också då de bör dela sådant mellan modellerna.
Lite bökig att hantera innan man får in tekniken men väldigt användbar!

Live long, and prosper.
MrHyde
7 april · 654 Inlägg

Funderar på Biltemas bromsoksfärg men har läst en del att 1-komponentsfärg inte tål kallavfettning speciellt bra. Är det någon som använt Biltemas bromsoksfärg och kan bidra med erfarenheter? smile

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang