Mazda 2 2016 1,5 manuell 14000 mil. Vinande ljud

Carro16
26 mars · 2 Inlägg

Hej!
Jag har precis köpt min första bil och har tyvärr ännu inte hunnit bli så kunnig inom bilar men ska försöka beskriva problemet så gott jag kan. Bilen har ett vinande ljud vid låga varvtal främst på tvåans växel men har hört det även på ettan och trean. Jag trodde först att det bara kom när man gasar men har nu märkt att i alla fall på tvåans växel så slutar ljudet tillfälligt när man släpper gasen men när bilen börjar sakta in så kommer det tillbaka men svagare än när man gasar. Om jag trycker in kopplingen helt eller lägger i friläge så försvinner ljudet. Det gjorde ingen skillnad när jag stängde av ACn. Bilen fungerar normalt att köra.

Någon som vet vad detta kan vara?
Planerar att ta den till verkstaden men skulle gärna vilja vara mentalt förberedd på vad jag kommer få veta och hur fattig jag kommer bli. Kan det finnas någon chans att detta ljud kan vara normalt?

Jag hittade en som postade en video men exakt samma ljud. Han uppdaterade att han bara låtit det vara och det hade inte gett något mer problem men samtidigt så kanske det bara inte hunnit gå helt sönder för honom. Jag postar en länk till hans tråd. Ljudet börjar cirka 11 sekunder in i videon.

https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice … elerating/

jaka54
26 mars · 5 734 Inlägg

Ja du! Att det låter lite från växellådan är helt normalt!
Vad du kan kolla själv och vad jag skulle kolla om bilen vore min det är att det finns olja i växellådan och att oljan ny (hör med säljaren) . Att byta olja är lätt så det klarar du själv.

Carro16
26 mars · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Ja du! Att det låter lite från växellådan är helt normalt!
Vad du kan kolla själv och vad jag skulle kolla om bilen vore min det är att det finns olja i växellådan och att oljan ny (hör med säljaren) . Att byta olja är lätt så det klarar du själv.

Tack för svaret. Jag antar att det är lite samma som med sjukdomar att man inte ska googla symptom för man är då alltid dödssjuk. Jag var inte så orolig innan utan undrade mest var ljudet kom ifrån och sedan googlade jag och skrämdes ihjäl med pajade växellådor och liknande. Skönt att veta att det kan vara normala ljud. Jag ska försöka kolla oljan i växellådan och byta den och se om det gör någon skillnad. Tack igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang