Min 945a har inte styrström till relät

Volvo945a1995abrude
3 april · 3 Inlägg

Hej! Jag har en 945a ifrån 1995e.
De började med att jag inte fick igång den en morgon, den gnuggade bara precis som ifall du inte har säkring 11 i(eller är trasig)
Så jag började med att kolla alla säkringar, men alla va hel. Jag började mäta och kom fram till att jag inte hade nån ström till säkring 11 och inte rätt ström till bränsle relät häller.
Så jag bytte hallgivare men inget vart bättre så bytte tändmodul, men inget hände.
Vid detta lag så hade jag kommit fram till att jag inte fick styrström till bränsle relät, men byglar man de så går pumpen så inget är fel på den.
Jag bytte då bränsle boxen då jag inte hade styrström men det hjälpte inte så bytte tändboxen som sitter vid pedalerna men inget hände. ( täningen är de inte häller fel på då jag har gnista och allt annat funkar) men jag har ingen styrström till relät så vet inte vad jag ska göra nu längre.
Jag har hållit på i snart tre veckor och kommer ingen stans, finns de nån som har haft samma fel? Eller kan hjälpa mig? Vill tillägga att pumpen går om man byglar men de skickas inte vidare till motorn så den får ingen soppa alls:/// en brud med en Volvo 945a

Mossan1
3 april · 2 828 Inlägg

Kan det vara startspärr på den?
Var det inte i 1995-eran det blev EUkrav.

Tidiga med startspärr bröt endast soppan. Inte alltid det finns en varningslampa för det heller.
Minns ej hur 900serien hade eller betedde sig.

Vissa kan vägra starta pumpen annat än att prima enstaka sekund innan den fått indikation från kamaxelsensor att motorn faktiskt roterar.
Men alla system är inte gjorda så utan kan ha andra parametrar.

Hur har det konstaterats att den inte får soppa?  Ens när pumpen tvångskörs?

Reagerar den på startgas/bromsrengöring eller lika död ändå?

Senast redigerat av Mossan1 (3 april )

Jeebz
3 april · 540 Inlägg

Vad är det för motor eller insprutning i bilen?. Soppapumpsreläet på lh 2.4 är ett dubbelrelä så det gör även så att bränsleboxen funkar som den ska. Funkar inte första reläet kommer även inte det andra reläet i soppapumpsreläet att funka.

Provat att vicka på reläet samtidigt som du kör på startmotorn. Startar bilen då så är det glapp i lödningar i reläet vilket är vanligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang