2622
Sök

Hjälp en okunnig

7 Inlägg
23 april
Trådstartare
#1
Köpte nya stift, NGK Bpr6e som det satt innan. Sae muttern på toppen av stiftet finns det varken hål i eller går inte att skruva av med tång eller något ( står att det ska vara skruvbar mutter) Bytte även tändkablar men nu startar inte bilen (startade inte med förra kablarna heller). Lite hjälp av en kunnig skulle sitta fint:)

397 Inlägg
23 april
#2
om den inte startade före bytet, då är det kanske inte det som är problemet
soppatorsk kanske ???

7 Inlägg
23 april
Trådstartare
#3
Jag var nog lite otydlig. Bilen funkade och men efter bytta stift till samma modell förutom att Sae muttern varken går att skruva av eller har hål i sig så har inte bilen startat… Soppatorsk är det inte. Är inte så jätte kunnig om just bilar. Mopeder och liknande är det enda jag kan

4 430 Inlägg
23 april
#4
Muttern utan hål?? En bild vore bra!

7 Inlägg
24 april
Trådstartare
#6
zzr94092 skrev:
Muttern utan hål?? En bild vore bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248418/248418-4548b74e9550fce092e1901f0953a23b.jpg

7 Inlägg
24 april
Trådstartare
#7
granadadr skrev:
har du att kablar på rätt plats?? mkt enkelt att tabba sig
Vet inte helt hur dom ska sitta, det är 4a på rad och inget vanligt fördelar lock.
Satte kablarna 1,3,4,2

1 051 Inlägg
24 april
#8
Stiftet på bilden ser ju ut att vara sprucket?


5 949 Inlägg
24 april
#9
Det du kallar "muttern" skruvas av med en tång! Håll i stiftet och ta tag med en tång och vrid "muttern" så lossnar den !
Men ...stiftet på bilden är sprucket! -Bara att kasta ! -Men det kanske är det gamla stiftet?! Alla nya stift kommer med "muttern" monterad. Vill man ha den på låter man den sitta kvar...vill man inte ha den kvar tar man bort den.

Sen hur tändkablarna ska sitta... Har du lossat alla fyra tändkablarna från stiften och nu vet du inte vilken tändkabel som ska gå till vilket stift?? Och varför byta tändkablar om motorn fungerar?!
Senast redigerat av jaka54 (24 april )


1 794 Inlägg
24 april
#10
Det är inte alla stift som har skruvbar hylsa i toppen, stiftet på bilden är med fast hylsa vad jag kan se. Innan man rycker bort kablarna så bör man märka upp det så att de hamnar rätt igen, eller byta en kabel i taget om man hellre vill det.

Ditt användarnamn antyder 945, men vad är det för bil/motor det gäller?


7 Inlägg
24 april
Trådstartare
#11
Hilmer skrev:
Det är inte alla stift som har skruvbar hylsa i toppen, stiftet på bilden är med fast hylsa vad jag kan se. Innan man rycker bort kablarna så bör man märka upp det så att de hamnar rätt igen, eller byta en kabel i taget om man hellre vill det.

Ditt användarnamn antyder 945, men vad är det för bil/motor det gäller?
En b230Fk 940 ltt från 96 vet ju vilka längder som ska på vilket stift men blev lite förvirrad av vilken plats själva kontakten på fördelaren ska sättas på

7 Inlägg
24 april
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Det du kallar "muttern" skruvas av med en tång! Håll i stiftet och ta tag med en tång och vrid "muttern" så lossnar den !
Men ...stiftet på bilden är sprucket! -Bara att kasta ! -Men det kanske är det gamla stiftet?! Alla nya stift kommer med "muttern" monterad. Vill man ha den på låter man den sitta kvar...vill man inte ha den kvar tar man bort den.

Sen hur tändkablarna ska sitta... Har du lossat alla fyra tändkablarna från stiften och nu vet du inte vilken tändkabel som ska gå till vilket stift?? Och varför byta tändkablar om motorn fungerar?!
Har vridit som en idiot och har bara slirat på muttern (testat olika håll) Vet att stiftet är sprucket och har redan beställt nytt. Men den borde fortfarande starta med 3 cylindrar tycker jag. Ena tändkabeln ville inte klicka på stiftet så bytta alla när jag väl var igång men jag tänker att tändmodulen kanske får dålig jord

4 430 Inlägg
25 april
#13
Som sagts,en fast mutter på det stiftet,går inte att lossa som Jaka vill påstå!!

397 Inlägg
25 april
#14
det första du o alla andra borde göra när ni är osäker o nya på att skruva är att köpa en mek bok typ haynes till bilen den får du mycket nytta av i framtiden.
du kan även titta på youtube där finns mycket matnyttigt
tyvärr kan jag inte hjälpa dej med hur kablarna ska sitta i fördelaren, där måste du klura ut vilken är till cyl 1. det kan boken hjälpa dej med...lycka till


Sök